Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 31 Disember 2019

Hari Terakhir 2019, Pelaku Video Sandakan Belum Didedahkan.

POLITIK | Pada 20 November 2019, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Huzir Mohammed menyatakan seperti berikut;


 
1. Polis telah menghantar sepasukan anggota untuk bertemu dengan pakar bebas bagi menganalisis video tersebut. Baik dari segi ketulenannya dan juga identiti individu-individu di dalam video tersebut.

2. Pasukan itu telah ke US dan menjalankan misi tersebut dengan jayanya. Bahkan telah pun kembali ke Malaysia.

3. Polis telah merujuk sebanyak 7 atau 8 kali kertas siasatan kepada AGC.

4. Dan selepas memperolehi keputusan analisis tersebut dari pakar, polis akan merujuk sekali lagi dengan AGC.

Ketika ditanya oleh wartawan, bila agaknya keputusan analisis itu dijangka akan keluar, Datuk Huzir kemudiannya menjawab, polis sangat yakin keputusannya akan keluar sebelum hujung tahun.

Kenyataan Datuk Huzir inilah kemudiannya dipetik lalu menjadi TAJUK UTAMA kepada beberapa portal berita tempatan negara seperti Awani, Malaysiakini, Malaysiagazette dan beberapa blog yang lainnya.

Baik, hari ini adalah 31 Disember 2019. Hari terakhir sebelum memasuki tahun 2020. Dan keputusan analisis mengenai video tersebut masih lagi belum didedahkan kepada umum. Mungkin sekejap lagi ada sidang media, kita tidak tahu. Mungkin tiada sidang media, boleh jadi. Kita pun taktahu apa sebenarnya yang sedang berlaku.

Apabila masyarakat tidak dimaklumkan dengan perkembangan terkini kes, kita akan jadi tertanya-tanya dan itulah yang sedang berlaku sekarang - TIADA PERKEMBANGAN TERKINI.

Kalau kita perhatikan, PDRM bukanlah pihak yang menjadi sasaran kecaman ataupun serangan masyarakat dalam isu video. Sama sekali tidak. Walaupun ada yang tertanya-tanya apa sedang berlaku dengan kes tersebut tetapi netizens bukannya mengutuk pihak polis pun.

Yang netizens kutuk itu ialah KERAJAAN PAKATAN HARAPAN.

Mereka beranggapan;

1. Kerajaan ini sedang menekan atau masuk campur ataupun menjadi tangan ghaib dengan mengacau tugas-tugas polis. Polis sentiasa komited mahu menjadi badan bebas dan berintergriti tetapi politician sentiasa mencari jalan bagi mengagalkan visi PDRM.

2. Terdapat usaha untuk melindungi pihak tertentu. Seperti yang kita ketahui, video tersebut bukanlah video edit. Ia disahkan TULEN. SAHIH. Dan RAKAMAN yang BENAR. Cuma pelakunya sahaja yang tidak diketahui siapa. Hanya HAZIQ mengakui dia adalah INDIVIDU dalam video tersebut. DS Azmin menafikan sekeras-kerasnya dan mengatakan dia diserang bagi menjatuhkan maruahnya.

Suatu masa dulu, Lokman siap bawa video tersebut kepada penganalisis yang berpengkalan di Indonesia. Lokman tidak ditangkap kerana menyebarkan fitnah.

Jadi ini apa?

Automatik masyarakat pun berfikir, ohhh jadi ia bukanlah fitnah. Laporan ANALISIS itu ada asasnya.

Gambaran ini telah terbentuk dan menyerap ke dalam pemikiran rakyat. 

Masih ingat lagi rakaman CCTV Hotel yang tular di laman sosial suatu ketika dahulu tu?

Kes itu juga belum ada kata putus. Beberapa pihak telah ditahan dan disiasat dan kemudiannya dilepaskan. 

Rakaman CCTV itu bagaimana? Senario sebenarkah? Apa hasil siasatan? Bagaimana perkembangan kes?

Dan akhirnya, hal-hal sebeginilah membuatkan kita ditertawakan penyokong pembangkang. Ia memang remeh tetapi jika isu-isu remeh ini seringkali terjadi mereka akan membentuk satu kepercayaan. Mereka melihat kerajaan ini mencemarkan reputasinya sendiri. 

Nak bercerita tentang SELAMATKAN MALAYSIA? BEBAS? BERINTERGRITI? Boleh, tetapi tolonglah WALK THE TALK. - 31 Disember 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...