Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 31 Disember 2019

Baguslah PPBM Nak Gabung UMNO, Tapi Pulangkan Dulu Jawatan PM - Shahbudin Husin.

Shahbudin Husin | BAGUSLAH KALAU BERSATU NAK BERGABUNG DENGAN UMNO, TAPI PULANGKANLAH JAWATAN PM KEPADA PH LEBIH DULU.....

Ahli MT UMNO, Lokman Adam mendakwa, terdapat usaha yang direstui oleh sebilangan pemimpin UMNO sendiri untuk menggabungkan parti itu dengan Bersatu.

Katanya, antara sebilangan pemimpin yang setuju ke arah penggabungan itu ialah mereka yang sedang berdepan dengan pertuduhan jenayah di mahkamah.


Selain itu, usaha penggabungan yang mahu direalisasikan menjelang Mei 2020 itu juga dipercayai bertujuan memungkiri janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim dan seterusnya membolehkan Tun Mahathir Mohamad terus kekal sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal atau sampai beliau menghembuskan nafas terakhirnya.

Sehubungan itu, Lokman mencadangkan agar UMNO segera mengadakan pemilihan semula bagi membolehkan ahli parti membuat pilihan memilih kepimpinan antara yang mahu bekerjasama dengan Bersatu atau sebaliknya.

“Jika benar sebahagian dari kepimpinan UMNO dan bekas pemimpinnya lebih selesa mengambil pendekatan if we can’t defeat them, we join them (jika tak boleh kalahkan mereka, kita sertai mereka), biarlah ahli memutuskan jika mereka bersetuju dengan cara itu atau mereka lebih selesa dengan slogan ‘No Retreat, No Surrender’ (pantang undur, pantang menyerah).

“Daripada mengadakan EGM (mesyuarat agung luar biasa) untuk memutuskan keputusan mana yang mahu diambil oleh ahli parti, saya menyarankan agar pemilihan UMNO dilakukan segera sebelum percantuman yang dijangka berlaku sebelum Mei 2020 itu,” kata Lokman lagi.

Dalam konteks UMNO dan Bersatu, sebenarnya kedua-dua pihak tidak dinafikan ada keinginan untuk saling bekerjasama dan bersatu.

Bagi sesetengah pemimpin UMNO, mereka merasakan hanya dengan cara itu akan membolehkan parti itu kembali semula memegang kuasa.

Selain itu, dengan kembali berkuasa juga, beberapa pemimpinnya yang sedang berhadapan dengan kes mahkamah turut lebih cerah dapat melepaskan diri.

Bagi Bersatu pula, oleh kerana kerusi yang dimenangi dalam PRU14 lalu terlalu ciput, bergabung dengan UMNO akan menjadikannya tambah kuat dan mampu bertahan lebih lama.

Lebih-lebih lagi bagi Tun Mahathir, penggabungan dengan UMNO boleh dijadikan sandaran untuk kekal lebih lama lagi sebagai Perdana Menteri.


Maka itu, bergabungnya UMNO dengan Bersatu bukanlah suatu yang mustahil atau merupakan kesalahan daripada segi hukum politik untuk mengekalkan kuasa dan menyelamatkan diri.

Cuma, khusus buat Tun Mahathir dan Bersatu, jika penggabungan dengan UMNO itu mahu direalisasikan, adalah tidak bermoral untuk membawa sekali jawatan Perdana Menteri bersama dengannya.

Boleh dan tidak salah untuk bergabung, tapi tinggal dan serahkanlah jawatan Perdana Menteri kepada PH kerana yang menang PRU14 lalu adalah PH melalui persefahaman menggunakan logo PKR ketika itu.

Adalah memalukan dan macam muka tak malu jadinya jika jawatan Perdana Menteri mahu dibawa sekali oleh Bersatu untuk dikongsi dengan UMNO melalui penggabungan itu, sedangkan jawatan tersebut adalah milik PH dan dicatatkan kemenangan dalam PRU14 melalui simbol PKR.

Serahkanlah semula jawatan Perdana Menteri itu kepada PH dan melalui gabungan baru itu nanti, berlawanlah dengan PH dalam PRU15 akan datang.

Apa macam, ada bantahan?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...