Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 3 Disember 2018

Peguam PKR Tegur PH Siasat Papa Gomo Dibawah Akta Hasutan Yang Zalim Dan Tidak Adil.

POLITIK | Peguam PKR, Latheefa Koya hari ini menegur tindakan kerajaan Pakatan Harapan kerana menyiasat blogger UMNO, Papa Gomo ataupun nama sebenarnya Wan Muhammad Azri dibawah Akta Hasutan.


Menurutnya Akta Hasutan, SOSMA dan POCA ialah akta yang menzalimi rakyat dan tidak berperlembagaan.


Akta-akta seperti itu katanya perlu ditolak kerana bersifat tidak adil.

 

"Langsung tak setuju penggunaan Akta Hasutan, SOSMA atau POCA ke atas mana-mana individu termasuk orang macam Papagomo dan Ibrahim Ali. Akta ini adalah zalim dan tidak berperlembagaan.

Bila kita tolak Akta Hasutan dan Sosma dan POCA - bukan sebab ianya digunakan ke atas kawan-kawan atau penyokong PH - kita harus tolak sebab ianya akta yang tidak adil.

Kalau ada kenyataan-kenyataan berbaur ugutan untuk merusuh, dan menggunakan keganasan - ada kesalahan-kesalahan yang sedia ada seksyen 504 & 505 Kanun Keseksaan.

Kalau memang orang merusuh, mengganas dan sebagainya - memang ada kesalahan-kesalahan sedia ada , sila rujuk Bab VIII Seksyen 141-160 Kanun Keseksaan,"
katanya lagi kenyataan itu.



Peguam itu juga menyeru agar kerajaan tidak mengamalkan sikap pilih kasih dan melupakan janji mereka ketika berkempen pilihanraya ke 14 dulu.


"Sangat mengecewakan kalau kabinet mungkir janji dengan menggunakan Akta-akta ini bagi kononnya tujuan membendung kegiatan-kegiatan mereka ini.

Jangan double standard la.

Mereka boleh protest - anti ICERDkah, anti pakai baju putih kah, baju kuning etc. kalau bising, jerit-jerit sampai tekak kering pun takpe. takde hal.

Selagi aman dan tidak berunsur keganasan - mereka tidak patut dihalang. biarlah,"
katanya lagi dalam kenyataan itu.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...