Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 10 Oktober 2018

Blogger PPBM Persoalkan Isteri SU Politik PM Dilantik Sebagai Pengerusi Amanah Ikhtiar Malaysia.

Shahbudin Hussin | Pada minggu lalu tercetus perbualan hangat di kalangan warga media sosial tentang perbuatan Setiausaha Politik Perdana Menteri, Abu Bakar Yahya menghabiskan air minuman “bossnya” Tun Mahathir Mohamad.

Meskipun tindakan itu dianggap bukanlah merupakan suatu kesalahan, tetapi apabila beliau sendiri memuatkan gambar berkaitan perkara itu di laman facebooknya, ia dilihat lebih untuk menunjuk-nunjuk hubungannya dengan Tun Mahathir.



Kata mereka, Abu Bakar sepatutnya menjadikan perbuatannya itu sebagai sesuatu yang bersifat peribadi antara beliau dengan Tun Mahathir semata-mata.

"Apa faedahnya beliau memuatkan gambarnya meminum alir lebihan itu di laman facebook jika bukan untuk menunjuk-nunjuk hubungannya dengan Tun Mahathir," tambah mereka lagi.

Ada juga yang bertanya, apakah budaya "minum air lebihan boss" sendiri kini sudah menjadi budaya baru menggantikan amalam cium tangan yang begitu popular dalam UMNO sebelum ini?

Sementara itu, dalam sehari dua ini terdedah pula suatu berita yang mengatakan Puan Junaidah Kiting telah dilantik sebagai Pengerusi Amanah Ikhtiar Malaysia.

Untuk makluman, Puan Junaidah ialah seorang pengusaha produk kecantikan yang juga dikatakan adalah isteri kepada Abu Bakar.

Beliau dilaporkan sudah pun menerima tawaran perlantikan itu, cuma pengumuman rasmi kepada media saja belum lagi diumumkan.

Amanah Ikhtiar ialah merupakan badan amanah yang antara peranannya ialah memberi bantuan kewangan kepada golongan yang kurang berkemampuan untuk menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan.



Dalam hal ini, wajarkah seorang suami yang menjadi Setiausaha Politik Perdana Menteri, tetapi dalam masa yang sama isterinya pula dilantik sebagai Pengerusi Amanah Ikhtiar Malaysia?

Siapakah yang melantiknya dan adakah perlantikan itu dalam pengetahuan Perdana Menteri?

Yang lebih menjadi tanda tanya, apakah ini merupakan amalan yang sihat dan boleh diterima rakyat dalam pentadbiran Malaysia Baru Pakatan Harapan yang dalam waktu yang sama tidak mahu lantikan politik dibenarkan dalam GLC kepunyaan kerajaan?. - 10 Oktober 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...