Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 28 Jun 2018

Kenapa Wan Saiful Masuk Sekolah Pakai Baju PPBM & Kenapa Nama Lantikan Politik Di Web MoE Hilang?

Beberapa netizens mempertikaikan tindakan Menteri Pendidikan yang enggan mengulas isu lantikan politik beberapa pegawai khasnya yang secara tiba-tiba hilang dari direktori website Kementerian itu.

Antaranya individu yang dikenali sebagai Muhammad Juwaini yang mempersoalkan kenapa Wan Saiful, Setiausaha Politik Menteri Pendidikan dan Pengerusi PTPTN pergi melawat sekolah di Pendang dengan pakai kemeja korporat PPBM.

Muhammad Juwaini juga menyatakan kemusykilannya mengenai direktori Kementerian Pendidikan yang secara tiba-tibanya berubah dengan lebih banyak nama pegawai lantikan yang hilang dari radar selepas dipersoalkan di laman sosial berbanding sebelum ini.

Oleh : Muhammad Juwaini

Sebelum ni aku pernah tulis pasal kabinet awal kerajaan Malaysia. Aku bagi pujian melambung kepada menteri pendidikan, Dr Maszlee.

Aku yakin beliau seorang ahli akademik yang tulen. Aku juga yakin beliau ada keghairahan dalam jiwanya untuk memperbaiki dan menambahbaik dunia pendidikan Malaysia.

Tapi... (Ada tapinya.)

Aku ternampak gambar Wan Saiful, setiausaha politik menteri pendidikan dan pengerusi PTPTN pergi melawat sekolah di Pendang dengan pakai kemeja korporat PPBM.

 
Kau dulu masa jadi pembangkang, kau marah kerajaan masuk sekolah pakai lambang parti. Bila jadi kerajaan, kau ulang perangai serupa. Apa kes?

Baru baru ni pula, kecoh sedikit bila direktori kementerian pendidikan keluar di media sosial. Berderet lantikan politik, walaupun dipersetujui yang PH akan menolak lantikan politik.

Ada calon PPBM yang kalah PRU lepas. Cuba periksa kalau tak percaya.

Ada penyokong idea #UndiRosak, walaupun (untuk berlaku adil) dia u-turn pada saat saat akhir dan menyokong PH.

(Dia anti Mahathir, tapi ambil jawatan lantikan politik bawah menteri parti Mahathir. 🤭)

Mula mula seorang intern kementerian pendidikan mempertahankan tindakan bos dia. Alasan dia, kerja banyak.

Bagus la dia jawab tohmahan orang. Tapi tulis la professional sikit, bukan dalam nada 'merentan'.

Sepintas lalu aku baca macam gaya tipikal *sesetengah* cikgu kat FB yang nak bagitau kat seluruh dunia bahawa kerja dorang aje yang paling sibuk. Sibuk mengalahkan presiden amarika.

(Tulisan intern tersebut dikongsi oleh seorang pegawai khas. Pegawai banyak banyak, sorang pun tak boleh nak bagi kenyataan media yang proper? Oh lupa, kerja banyak.)

Tiba tiba hari ni direktori ni dah menyusut dengan banyak. Rujuk imej lampiran.

Kalau kau rasa kau perlukan tenaga kerja yang banyak untuk membantu kau punya transformasi dan reformasi pendidikan (konon), terus terang saja.

Tindakan "sapu bawah permaidani" macam ni macam nak bagitau ada benda yang kau nak sorokkan. Apa yang cuba disorokkan?

Nazri Aziz dulu kena kecam sebab letak anak sendiri jadi pegawai khas, dia 'padam' nama anak dia kat direktori kementerian pelancongan.

Rosmah kena kecam sebab pandai pandai bagi title "wanita pertama", pun dia padam kat direktori PMO.

Adakah Dr Maszlee cuba nak jadi Nazri 2.0 atau Rosmah 1.1?

Korang rasa aku fitnah? Boleh periksa sendiri direktori kementerian. Pautan ada di komen pertama.

P/S: Aku tak sangsi dengan Maszlee sebagai ahli akademik. Aku pertikaikan wisdom dia sebagai ahli politik yang ada integriti.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...