Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 24 April 2017

Mana 1MDB Dapat Duit RM5.28b Untuk Bayar Hutang Kepada IPIC Soal Pengkritik.

Oleh : Yaakob Osman
IPIC hari mengesahkan melalui statement mereka kepada London Stock Exchange persetujuan antara mereka dengan Kerajaan Malaysia (MOF Inc) dan 1MDB terma terma untuk menyelesaikan kes mereka dengan 1MDB.
Yang di persetujui ialah 1MDB akan bayar USD 1.2 billion (RM 5.28 bilion ) dalam 2 peringkat , bulan Julai dan December 2017.
Keduanya 1MDB dan MOF Inc akan membayar keseluruhan 2 bonds berjumlah usd 3.5 billion (RM15.4 billion ) berserta interest nya yang hanya akan matang pada tahun 2022. Interest for the next 5 years ialah RM4.5 billion jumlah nya.
Dengan ini :
1. Jelas menunjukkan 1mdb salah bayar kepada entity yang bukan related to IPIC
2. IPIC as good as tidak lagi menjamin bonds tersebut. Dan ianya sekarang menjadi tanggungjawab 1MDB dan kerajaan Malaysia.
3. Apa jua sumber kewangan yang akan 1mdb gunakan untuk bayar kesemua ini terutama nya RM5.28 billion sehingga hujung tahun ini wajib diperjelaskan kepada kepada public.
4. Ini juga bermaksud apa yang kami katakan selama setahun ini tepat.
Jadi apakah damage keseluruhan hasil dari masalah dengan IPIC dan Aabar BVI ini?
Saya jumlahkan di bawah :
1. Bayar IPIC RM 5.28b
2. Bayar Bonds RM15.4b
3. Bayar Interest bonds RM4.5
JUMLAH BESAR RM 25.18 BILLION yang perlu di tanggung oleh 1MDB dan Kerajaan Malaysia dan possibly duit cukai awak dan saya. Ini disebabkan kita berhutang asalnya RM15.4b. Sepatutnya wang ini digunakan utk membiayai projek dan menjadi untung.
Malangnya wang hutang tersebut lebur begitu sahaja kerana dibayar pada pihak yang tidak sepatutnya.
Malah hal tersebut jugalah yang menjadi pokok kepada kes DOJ di Amerika.
Walau apa jua sumber yang akan digunakan oleh 1MDB untuk bayar semua ini kita minta kerajaan telus tentang nya. Kita tidak mahu lagi gali lubang tutup lubang done by 1MDB.
Kita tahu 1MDB sudah pun jual assets2 mereka tanpa mengambil kira liability IPIC ini.
Telah banyak kali 1MDB tidak telus. Ketidaktelusan mereka menyebabkan kerajaan menanggung RM25.18 billion kes ini sahaja.
Jangan lagi mereka berdalih dengan kita untuk menjelaskan hutang2 ini. Kita tidak mahu untuk membayar ini kita menggadaikan perkara lain lagi.
Telus lah dengan rakyat kerana lambat laun perkara ini akan terus terbongkar atau dibongkar !.
p.s : Saya fikir TV3 dan Utusan akan lapor hal ini secara spin mereka dan akan mendabik dada yang 1MDB dah selesaikan hal IPIC. Malah bayaran kelak menggunakan units investments 1MDB yang kononnya membuktikan Tun M dan pembangkang sengaja fitnah 1MDB.
Let me tell u .. boleh tipu lah org tak faham.. kami yang faham akan terus jelaskan kepada mereka tanpa henti. !

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...