Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 14 Januari 2017

Annuar Musa Sindir Menteri Isu Tajaan TRW.

"Beberapa jam yang lalu, 3 tajaan telah terpaksa ditolak atas arahan.."

Ini kenyataan yang dipetik dari Facebook Tan Sri Annuar Musa. Meskipun tidak menyebut nama namun netizens menyifatkan kenyataan tersebut ditujukan kepada Ismail Sabri, menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah ini kerana Ismail Sabri telah mengeluarkan arahan ke atas MARA bagi menangguhkan sebarang bentuk tajaan bukan pendidikan selepas Tan Sri Annuar Musa dikaitkan dengan dakwaan salahguna kuasa bagi memberikan tajaan ke atas TRW.

Baca : Ismail Sabri Arah MARA Henti Tajaan.

Baca : Kenapa Wang Rakyat Digunakan Untuk Sukan Berbanding Tujuan Pendidikan - TMJ Kepada Annuar.

 
Sebelum ini Tan Sri Annuar Musa telah menafikan wujudnya sebarang bentuk tajaan ke atas TRW yang menggunakan wang rakyat dan menyindir TMJ agar jangan tersalah pendrive dan pastikan fakta benar sebelum melakukan tuduhan.

Kemudiannya TMJ tidak berhenti setakat itu. Beberapa dokumen berkaitan tajaan didedahkan kepada umum dan Tan Sri Annuar Musa kemudiannya mengiyakan tajaan itu berlaku namun segala proses berkaitan tajaan dilakukan mengikut proses dan telus. Tidak wujud sebarang bentuk penyelewengan mahupun salahguna kuasa.

Namun yang menjadi perhatian netizens ketika ini ialah bukan isu salahguna kuasa sebaliknya pertukaran statement sebelum dan selepas.


Tan Sri Annuar Musa menjelaskan UniKL ialah universiti swasta dan tidak pernah menaja pelajarnya maka tidak timbul soal tajaan dan biasiswa.

Untuk pengetahuan, MARA adalah dibawah kementerian kemajuan luar bandar dan UniKL adalah dibawah MARA. Dan TMJ sebelum ini mempertikaikan tajaan UniKL ke atas TRW kerana tahun lepas MARA terpaksa kurangkan biasiswa sehingga 700 juta ke atas para pelajar. 

Menurut TMJ di waktu ekonomi tidak menentu, wang bertujuan pendidikan perlula disalurkan ke arah pendidikan semula bagi mengutamakan kepentingan rakyat.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...