Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 14 Oktober 2016

Pegawai Khas Najib Diberikan Projek Bangunkan Aplikasi 'Najib Razak' - Eh, Boleh Ke?



RESONATE DIGITAL. Ini ialah syarikat yang bertanggungjawab sepenuhnya membangunkan aplikasi 'Najib Razak' yang baru dilancarkan beberapa hari lepas. Aplikasi tersebut mendapat sambutan negatif rata-rata netizens atas pelbagai sebab namun kebanyakkannya bersetuju bahawa aplikasi tersebut mungkin bertujuan mencuri maklumat dan kerahsiaan pengguna.


Bagi mereka yang mahu memuat-turun aplikasi 'Najib Razak', pengguna perlu bersetuju untuk membenarkan aplikasi tersebut mengakses pangkalan galeri (gambar), media dan fail yang terdapat dalam telefon pengguna. Pengguna turut dimaklumkan bahawanya semua maklumat yang dibenar akses hanya akan dikongsikan bersama para pekerja dan vendors yang bekerjasama bagi membangunkan aplikasi tersebut.

Ia berupaya mengesan IP dan lokasi pengguna tetapi tidak akan menyimpan data peribadi pengguna menurut maklumat yang terdapat dalam polisi aplikasi tersebut.

Menerusi laporan Malaysiakini, tinjauan yang dilakukan oleh wartawan mereka ke atas syarikat RESONATE DIGITAL menemukan beberapa perkara. Perkara-perkara tersebut ialah ;

1. RESONATE DIGITAL ialah syarikat yang ditubuhkan pada Januari 2014.

2. Core Bussiness RESONATE DIGITAL dipaparkan sebagai pengurusan, pentadbiran, pembangunan, kawalan, memantau dan pemasaran aplikasi serta penyelesaian strategi komunikasi.

3. Ia terdapat 2 pengarah iaitu Har Kok Kit berusia 47, bekas ekskutif senior di Astro dan seorang lagi Amhari Efendi Nazaruddin berusia 40 tahun yang juga berkhidmat sebagai Pegawai Khas kepada Najib Razak di bahagian 'Public Relation' di JPM (rujuk).

4. Syarikat tersebut memiliki aset tunai RM8,920 dan tanggungan liabliti sebanyak RM8,839.

Wartawan kemudiannya pergi ke pejabat bagi mendapatkan maklum balas susulan. Pejabat RESONATE DIGITAL terletak di PJ Trade Centre, Damansara Perdana berhadapan Lebuhraya Damansara-Punchong.

Walaubagaimanapun, kakitangan yang bertugas enggan ditemubual. Bahkan pihak yang bertanggungjawab juga enggan menjawab kepada beberapa persoalan oleh wartawan Malaysiakini. Soalan yang ditanyakan oleh wartawan ialah, berapakah kos untuk membangunkan aplikasi Najib Razak dan berapa ramaikah sudah mendownload aplikasi berkenaan. Pihak syarikat tidak mahu memberikan respon atas alasan ia adalah maklumat dalaman.

Dan ketika ditanya apakah wajar Pegawai Khas Najib diberikan tender bagi membangunkan aplikasi Najib Razak, individu berkenaan memberikan respon, ini ialah aplikasi peribadi Perdana Menteri. Individu tersebut turut menyatakan Amhari tidak berpengkalan di pejabat tersebut.

Wartawan juga dihalang dari menangkap gambar hadapan pejabat RESONATE DIGITAL atas alasan enggan digangu oleh orang luar yang berkemungkinan datang jika menyiarkan gambar tersebut.

Pada tahun 2011, aplikasi yang lebih kurang serupa turut dibangunkan. Yang diberikan nama Najib Razak 1Malaysia. Walaubagaimanapun ia tidak lagi tersedia untuk dimuat-turun. 

-------------------------------

Ini adalah laporan yang diubahsuai dari kandungan asal laporan Malaysiakini yang bertajuk Who Is The Delevepor Of Najib's New App? yang disiarkan dalam bahasa English. Laporan diedit dan dialih bahasa bagi tujuan penyebaran di blog Ameno World.

Jadi maklumat yang kita ada ;

1. Apps neh dibuat oleh orang khas Najib.

2. Kita tak dinyatakan tentang kos. Kita juga tak dinyatakan tentang tender. Terbuka ke tertutup ke rundingan terus ke apa ke semua zero information. Bukan kita tak tanya tetapi walaupun kita dah tanya maklumat tersebut tak tersedia untuk pengetahuan kita.

3. Tetapi sekarang kita tahu tujuannya. Aplikasi ini adalah satu aplikasi yang kononnya memudahkan pengguna untuk amek tahu serba serbi tentang hal-hal perdana menteri. 

4. Najib bukannya artis. Sapa pula nak stalk life dia. Kemon la. Kita hanya nak mencari masalah dan kelemahan dia je.

5. Tak cukup dengan Twitter, Facebook, Blog, TV3, media arus perdana paparkan life Najib 24 jam, kau tambahkan aplikasi macam neh buat apa.

6. Sepatutnya Najib bangunkan APS adu apa sahaja direct kepada piem anda. Baru la tercerah sikit pemikiran dia bilamana dia ada akses direct untuk mendengar keluh kesah rakyat marhaen. Dah kenapa nak takut berinteraksi dengan rakyat kau tadbir, Najib? Direct kita komunikasi. Kan lebih baik untuk saling memahami. Taknak? Tak mau tentang perasaan rakyat mengenai corak pemerintahan kamu? Tak sudi nak peduli tentang aduan-aduan kami? 

7. Menurut respon yang diterima oleh wartawan, aplikasi ini dibayangkan sebagai aplikasi peribadi PM. Aplikasi peribadi apa neh? Aplikasi peribadi bermaksud kau buat guna duit sendiri. Bila kau bangunkan aplikasi ntah guna duit sapa (suspect duit pembayar cukai) dan enggan dedahkan pula tentang keseluruhan kos yang terlibat, ia bukan peribadi lagi dah.

8. Oleh kerana pegawai khas Najib ialah pengarah syarikat ini lagi la layak ia dipersoalkan.

9. Kau bangunkan satu aplikasi yang takde faedah kepada rakyat (kau rasa kita perlu ke nak download aplikasi ini semata2 nak menonton life Najib? Macam orang Malaysia neh hilang akal pula) membayangkan ia satu projek yang sengaja dibuat untuk mengalirkan dana kepada syarikat.

10. Aku teringat Ismail Sabri pun ada buat aplikasi bandingkan harga barang. Apa dah jadi dengan aplikasi tersebut? Dah mati ke? Duit yang terkorban bagaimana? Mati syahid ke?

11. Bila rakyat komplen kenapa tak selenggara sekolah, kenapa tak upgrade fasiliti sekolah, kenapa potong bajet KKM, pandai pula nak jawab takde duit. Rakyat pun faham la sikit dengan masalah kerajaan. 

12. Tapi buat benda bangang sakai takde otak bebal mengarut merepek merapu jahanam ada duit pula kan. 

13. Lepas tu pongpang2 di media sosial mengata kenapa kita tak sokong BN. Kita neh jahat la mahkluk paling kejam la keji la teruk la dasar tak bersyukur la dan macam-macam lagi dikatanya pada yang membangkang. Tengok perangai korang sendiri. Perangai merapu macam neh macam mana nak sokong. 

Aku teringat satu komen yang aku baca. Mengulas tentang penipuan Azizan Osman. Katanya begini. Sebab tu Nabi datang beri amaran tentang Dajjal. Nabi memahami sikap manusia itu bagaimana. Bayangkan si Azizan neh menipu terang2an pun orang masih percaya, puja dan sokong. Bukti ada depan mata. Pun masih ramai yang sokong buta. Bayangkan pula benda macam Dajjal yang kita tatau di mana, bagaimana, apa dan macam mana. Kita dapat la hint serba sedikit berdasarkan agakan itu ini secara sahih dan tepatnya kita pun masih tertanya2 meneliti menganalisa dan memahami. At least kita boleh sandar pada hujah Nabi jika wujudnya pertikaian. Sebab tu Nabi bagi kita petunjuk. Nak bantu bangsa manusia di masa hadapan neh hah.

Btw, kau bagi clue/bukti/hujah direct ke kau tak bagi direct ke akan tetap ada sekumpulan gila yang menyokong perkara bangang. Hah sama la dengan cerita neh. Bagitau direct aplikasi neh bangang pun akan tetap ada yang menyokong.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...