Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 10 April 2015

Hasan Malek Keluar Amaran Desak Peniaga Beli Mesin Daftar Tunai Sebelum 1 Mei.

Amaran oleh Hasan Malek. 


Ouchhhh. Takutnya titew bila tengok Acan Malek bagi amaran. Sherammm.


Sebelum neh page2 BN telah sebarkan satu propaganda. Katanya sesiapa yang tulis resit dan claim GST itu maksudnya peniaga menipu. Tapi selepas membaca statement Hasan Malek di atas maka page2 pro BN la yang penipu + haprak nak mampos.

Kau telah menyebarkan satu persepsi yang kononnya semua peniaga yang menulis tangan dan mengeluarkan resit GST sebagai penipu dan collect GST secara salah walhal rupa-rupanya memang ada peniaga yang menulis tangan disebabkan belum lagi membeli mesin daftar tunai untuk keluarkan resit secara sistematik dan proper.

Apa neh? Secara salah telah sebarkan satu input bagi memperdayakan pengguna.

Terus terang. Aku memang fikir semua yang tulis tangan tue penipu. Pasal sebaran FOBN. Rupa-rupanya tidak seperti yang disebarkan. 

Dan bagi memastikan sistem GST berjalan mengikut apa yang kerajaan sasarkan, menteri KPDNKK telah keluarkan satu amaran kepada semua peniaga. Semua peniaga yang collect GST on behalf of the goverment perlu la membeli mesin daftar tunai GST. Mesin neh aku rasa semua dah tengok kot macam mana. Aku tak pasti jika 'paternnya' sama untuk semua jenis peniaga tapi yang kebiasaan ada di kedai-kedai sekarang ialah begini ;



Kosnya pula bagaimana? Aku rasa ada beberapa faktor mempengaruhi kos mesin berkenaan.

- Jenis / jenama / model

- Tempoh jaminan

- Kursus / module penggunaan mesin (untuk tujuan rekod + masukkan kod barang lagi + belajar sistem GST)

- Tempat dibeli. Mungkin sesetengah tempat lebih murah atau mahal disebabkan penawaran dan permintaan.

Ada member facebook yang roger info. Dia beli 12,000 beb. Gila mahal.

Aku google-google pula. Dekat 3,000, 4,000 pun ada juga. Tapi itu kat website LELONG. Tak masuk kos penghantaran. Maybe betul la anggaran sesetengah pihak. Kosnya mungkin dalam anggaran 10k - 12k.

Betul-betul boleh buat duit neh. Patut aku jual benda neh awal-awal hari tue.

KAH KAH KAH

Persoalannya, setelah peniaga dipaksa dan didesak oleh kerajaan untuk beli mesin, kau rasa peniaga bengang tak? Aku syak peniaga akan bengang. Dan mungkin depa bertindak balas dengan menaikkan harga barang. Aku syak saja la.

KAH KAH KAH

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...