Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 20 Jun 2014

Ini Berita Benar Untuk Sultan Perak Walaupun Pahit - Sultan Yang Suruh.


Sultan Perak berkata ;
Sultan Perak Sultan Nazrin Shah meminta anggota Dewan Negara Perak memberi sebaik-baik nasihat dan panduan serta sentiasa menyampaikan kepada baginda perkara yang benar walaupun ia pahit untuk dinyatakan.
Baginda bertitah setiap kebenaran wajib dipersembahkan kepada baginda tanpa sebarang rahsia.
"Jauhkan beta daripada cerita penglipur lara hingga mendorong beta untuk berkhayalan, lena dengan mimpi indah, sedangkan realiti yang berlaku dalam kalangan rakyat dan di dalam negeri sangat berlainan dengan apa yang diceritakan. -TMI-

Berita benar. Tapi tatau la rasa dia pahit ke manis ke apa ke. Yang pasti berita benar.

1. Sultan Perak yang sebelum ini dah meninggal. 

2. Kenapa tidak Sultan Perak sekarang gugurkan kes isu derhaka kat Sultan Perak tahun 2009 isu rampasan kuasa ketika krisis Perak dulu? Yang dituduh rakyat menderhaka kepadanya pun sudah tiada. Makanya kes tersebut wajar dilupuskan. Sultan kan ada kuasa mengampun. Kenapa tak diampunkan sahaja?

3. Sultan Perak tak boleh bergantung harap pada wakil2 DUN untuk mendengar berita2 benar. Dorang takan sampaikan yang benar terutamanya dari kalangan BN. Dari kalangan PR pun aku rasa was2 tapi aku rasa ada ramai juga yang boleh diharap. Tapi kalau dalam BN aku rasa nak jumpa yang boleh diharap memang takde. Pergi mampos la jawabnya.

4. Sepatutnya Sultan Perak turun padang jumpa rakyat sendiri dengar masalah.

5. Ini zaman apa yang sampai kita tak boleh cara kita nak mendekati rakyat?

6. Berapa kerap Sultan Perak turun padang tanpa protokol masuk kampung2 dan perhatikan kehidupan rakyat?

7. Apa Sultan Perak tatau ke kat Perak ramai orang susah yang memerlukan bantuan?

8. Apa Sultan Perak tatau ke yang BN bukan la kerajaan negeri yang bersih, amanah dan menjalankan tanggungjawab dengan telus dan adil?

9. Apa Sultan Perak tatau ke berapa banyak rakyat Perak yang meraung isu ;

- Tangga gaji yang rendah (especially yang bekerja swasta)

- Harga rumah yang mahal

- Rumah baru tiada di sesetengah kawasan

- Tumpuan pembangunan lebih kepada kawasan2 yang memang komersil terlebih2 macam di Bandar Ipoh. Makanya yang kat ceruk2 terbiar la tanpa pembangunan dan kemajuan yang sepatutnya. BAS pun susah nak dapat wei.

- Budaya bantuan disalurkan mengikut idelogi politik. Dan ianya sangat kuat. Berbeza di KL dan Selangor. Budaya taksub politik memang kuat gila babi. Kalau ko bukan orang UMNO sampai mampos pun ko takan dapat bantuan. Alasan mudahnya. UMNO generate duit. Itu duit UMNO. Maka hanya UMNO je yang layak tentukan siapa dapat bantuan. Aku tak tipu. Sultan Perak boleh call aku bila2 masa aku sanggup datang dan buktikan. Hanya call aku jek. Tapi lepas tue jangan la C4 aku pula ek. Masuk penjara ke. Kena dakwa ke. 

KAH KAH KAH

10. Orang melayu ada masalah dengan pejabat tanah. Kemain susah nak dapatkan tanah untuk usaha kalau takde duit. Duit kat sini adalah bahasa halus kepada terma RASUAH.

11. Banyak tanah2 jatuh ke tangan geng2 depa. Kroni2 depa. UMNO dan sebagainya.

12. Yang susah makin susah. Aku boleh tunjukkan bukti siapa yang dinafikan hak menerima bantuan hanya semata2 dia tak terlibat sebagai ahli UMNO.

Sebab tue Sultan Perak tak boleh takat sembang kencang suruh wakil2 DUN neh bersikap jujur. Sampai ke mampos la depa takan buat. Especially geng2 UMNO la maksud aku kan.

Sultan Perak kena direct dengan rakyat sendiri. Turun padang. Jumpa dan dengar apa yang dorang nak sampaikan. Ko akan tahu la. Betapa teruk dan rosaknya negeri Perak di bawah pentadbiran BN neh. Percayalah cakap aku. Kalau la ko tahu apa yang sedang berlaku ko takan tergamak pun nak makan sedap2 dalam istana tue. Kehidupan mewah sejak dari lahir berbeza dengan orang yang dilahirkan dalam keluarga biasa. Dorang kena usaha sendiri dari A sampai Z. Itu sebab kadang2 dorang sakit ahti kalau usaha2 dorang tue kena pailang dengan sesetengah orang yang tamak, tak jujur dan tak ikut peraturan.

Lue fikirlah sendiri ek.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...