Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 17 April 2012

Najib sebenarnya yang memperkenalkan PTPTN.





Demm. 


Gua kena tipu. Dengan sapa? Dengan sapa2 yang sokong umno dan menteri2 umno. Sohai.  Citer dia gini, ari tue kan keluar berita apa seme mengatakan bahawa ;


1. Dsai yang memperkenalkan ptptn


2. Dsai yang meluluskan ptptn


3. Ketika itu dsai ialah tpm yang mana mahathir ialah pm, oleh kerana mahathir ke luar negara tinggal dsai jek masa tue jadi di anggap dsai lah kepala yang besar meluluskan ptptn.


Jadi kenapa dsai sibuk pongpang2 cakap nak mahsuh ptptn padahal dia yang perkenalkan dasar ptptn? Bodoh ke apa dia tue? <-- Kata2 penyokong umno kepada masyarakat internet malaysia..


Sekali check punya check punya check memang celaka nak mampos hakikatnya der. Buta2 jek penyokong2 umno buat fitnah, sebarkan auta, meroyan tanpa fakta, bercakap tanpa bukti dengan menyalahkan dsai dan pkr khususnya dalam kes neh. 


Oke2, balik semula kepada isu asal. Bagi aku dalam isu neh sapa yang perkenalkan ptptn tue sebenarnya tak penting. Ptptn tue pada asalnya membuat niat yang baik, ini kita sokong tapi masalahnya cara dia menyampaikan niat yang baik tue dah tersasar daripada perjuangan asal.


Ptptn ialah satu pinjaman khusus untuk mereka2 yang mahu melanjutkan pelajaran tapi takde duit nak belajar. Takde duit nak belajar sebab gagal dapat biasiswa. Gagal dapat biasiswa sebab gagal dapat keputusan cemerlang. Jadi, niat ptptn tue ialah nak membantu mereka2 yang ada keinginan nak mengubah kehidupan mereka melalui ilmu pengetahuan, ini satu perkara yang bagus sebab bagi harapan pada mereka2 yang ada usaha nak belajar. Aku suka dan sokong.


Tapi masalahnya semakin lama semakin tersasar pula aihh kita melihat peranan ptptn tue. Selepas ptptn mai.. berlambak2 ipts tumbuh bak cendawan. Macam menjadikan pendidikan untuk rakyat tue sebagai product perniagaan pula. Lepas tue dok letak charge pengurusan apa seme. Lepas tue dok naik2 charge bila bebudak tak bayar macam bunga. Mana boleh gitu. Contoh ek ;


Ali pinjam ptptn 30 ribu. Charge untuk uruskan pinjaman ali ialah rm20 di mana kena print paper, sign apa seme.. jadi jumlah keseluruhan hutang ali ialah rm30,020.00. Selepas ali habis belajar dia memang tak pernah bayar ptptn. Setelah setahun berlaku ali check hutang ptptn tiba2 dia melihat hutang nya menjadi 55,000. Aiik? Dari mana datang nya lebihan rm25,000 neh? Bila dia tanya kepada pentadbiran ptptn, ptptn cakap yang ko tak bayar tue sapa suruh mangkaq? Padan ar muka kena charge pentadbiran. Itu perkara biasa dan itu bukan bunga. Itu kos yang perlu sebab kami perlu uruskan apa2 yang perlu untuk memastikan ptptn neh terus beroperasi.


Ali pun sangat frust. Babi punya ptptn. Aku pinjam 30k aku patut bayar 30k jek. Kalaupun kena charge pentadbiran apa seme takan sampai 25k? Gila babi punya pinjaman. Itu baru aku, macam mana pula dengan lain2? Kalau ada 10 orang yang pinjam, 10 kali dia charge kos pentadbiran, kalau ada 1,000 orang maka 1,000 kos pentadbiran.. takan begitu mahal sangat cas pentadbiran untuk menguruskan ptptn neh? Gaji apa seme gamaknya aku kena tanggung? 


Kalau gitu ptptn tue bank pinjaman, tapi dia letak nama ptptn supaya tak nampak sangat dia tue bank pinjaman.. jadi rakyat tak perasan.. kalau rakyat dah perasan ptptn = bank pinjaman pendidikan confirm bien kena tiaw sebab menjual pendidikan kepada rakyat untuk keuntungan kapitalis.. fikir ali. 


Demm.


Mahasiswa dah marah neh. Kalau sungguh nak menjadikan pendidikan tue product perniagaan, gentle jek bagitau kat rakyat.. hoii rakyat malaysia sekarang aku nak menjadikan sektor pendidikan tinggi satu perniagaan, ko suka atau tak suka ko punya pasal sebab aku menteri dan ko rakyat jadi ada aku kesah?


kah kah kah


Simple. At least kita dah terang2 diberitahu bahawa bien neh memang tak guna langsung. Bidang pendidikan pun dia nak balon kita kiri kanan. Jadi kita boleh berfikir bahawa kita kena cari alternatif lain. Ini tidak, dah larh balon kita kiri kanan, taknak mengaku lagi, menyalahkan orang lain pula lepas tue buat2 berlakon innocent. Memang mangkaq betul larh bien neh.


Apa pun kalau ikut teori akal aku, ptptn tue patut jadi biasiswa 100% tak kiralah belajar kat ipta atau ipts. Maksudnya dia automatik biasiswa dan student automatik boleh sambung belajar tanpa risau kos pengajian. Kalau kos buku dan kos makanan aku sangat setuju dorang usaha sendiri. Ini lah masa nya nak bergelut dengan kehidupan sementelah dari kecik bergantung harap pada family jek kan? 


Dan kepada student2 yang pemalas dan belajar main2 dia kena bayar balik pinjaman dia. Itu baru betul. Jangan ditanggung biawak hidup. Aku berfikiran bahawa semakin ramai rakyat yang pandai2 di malaysia maka semakin kita maju, kerajaan tak rugi apa pun pandaikan rakyat sendiri, kita akan dapat keuntungan nya kelak pada masa akan datang, percayalah.

SOURCE :  Link dari Penyata Rasmi Parlimen Kesembilan, Penggal Ketiga, Mesyuarat Pertama (Jilid III, Bil. 26) bertarikh 13 Mei 1997 m/s 144, Rang Undang-Undang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 telah dibentangkan untuk bacaan kali kedua dan ketiga oleh " YAB Dato’ Seri Mohd Najib " (ketika itu Menteri Pendidikan) di Dewan Rakyat pada jam 9.06 malam

Pada tarikh tersebut rang undang2 DISOKONG Timbalan yang Dipertua Datuk Haji Juhar Bin Haji Mahiruddin yang juga mempengerusikan mesyuarat. Berdasarkan fakta tarikh tersebut juga , Tun Dr. Mahathir sendiri memegang jawatan Perdana Menteri ketika PTPTN ditubuhkan

Sumber: Penyata Rasmi Parlimen

[ http://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-13051997.pdf ]



Ameno :  Sapa2 yang salahkan dsai tue confirm tahan malu.. itupun kalau dia ada kemaluan arh der.. muahahaha

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...