Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 10 Mei 2020

BPN Gagal, GKP Tak Cukup Syarat, Netizen Rasa Kena Game, Tolong Benarkan Pemohon BerSSM Buat Rayuan Semula.

VIRAL | Satu lagi kisah pemohon yang gagal BPN. Kali ini ia datang dari individu yang menggunakan nama Umat Imara Iman, di Facebooknya.

Cerita yang beliau kongsikan ini perlu diberikan perhatian sewajarnya dari pihak kerajaan.

Tak perlu menghina dan mengejek dia. Kita semua sedang susah sekarang. Jika kita boleh desak kerajaan untuk tambahbaik mekanisme kelulusan BPN, pastinya ramai yang gagal sebelum ini akan lulus dan berasa sedikit lega. Bukankah itu lebih baik daripada bergaduh dan mengutuk pemohon yang gagal?

Bagi yang dah lulus, perasaannya tak sama seperti yang gagal.

Bayangkan jika yang lulus tu gagal? Pastinya mereka marah juga.

Ini bukan isu mengharapkan wang percuma. Tetapi oleh kerana semua susah sekarang, maka biarlah semua merasa. Sudah tentu kita bercakap mengenai M40 & B40. Bukannya refer T20 ya.

Jika mengikut penulis pula, andaikata kerajaan dapat melonggarkan syarat ke atas M40 lebih baik. Ambilkira sekali bilangan anak mereka. Jika B40 ada 2 anak, M40 ada 5 anak, sama-samalah dapat RM1,600. Barang makan bukan murah juga. Apatah lagi anak-anak membesar. Jimat punya jimat, nak tanggung 7 orang dalam satu rumah dalam keadaan pendapatan terjejas, berpeluh juga tu.

Itu tak kira lagi jika anak itu mengambil peperiksaan penting seperti SPM, STPM, STAM. Atau anak OKU.

Sebab tu mekanisme dalam menentukan kelayakan perlu ditambahbaik. Ambilkira sekali jumlah tanggungan. M40 paling tersepit sebenarnya.

Nak kata kaya, tak kaya.
Nak kata miskin merempat pun, tak juga. 

Masalah kan. 

Begitu juga yang ada SSM. Benarkan mereka buat rayuan. Dan dari situ, bantu mereka untuk edaftar dan efiling. Ramai yang tak tahu sebenarnya. Bukan nak tipu kerajaan ataupun lari cukai.

Mereka tak faham. Hanya meniaga tepi jalan je. Atau online. Untung bukan begitu banyak. Sesetengahnya meniaga pasar malam dan tani. SSM tu wajib dah. Ia proses nak meniaga secara sah. Sebab tu mohon. Alih-alih jadi begini.

Caranya, bantu mereka isytiharkan pendapatan. Ramai yang salah faham. Mereka fikir, isytiharkan pendapatan bermakna kena bayar cukai. Tidak. Bukan begitu. Ada syarat dari segi jumlah pendapatan tahunan. Sebab tu kerajaan melalui LHDN kena jadi pemudahcara.

Dan MoF kena beri ruang pada rakyat buat rayuan.

Setelah dikurung, setelah hilang kerja dan pendapatan, setelah dijanjikan begitu begini, janganlah ambil semula ditengah jalan. Fikirkan, berapa banyak senario yang kerajaan tak terjangkau. Ada 30 juta rakyat dengan 30 juta senario. Tolonglah faham.

Baca neh, luahan dari Umat Umara Iman;

BPN atau GKP? Kena Game dengan LHDN & PN!!

Hari ni aku nak luah kekecewaan & kebengangan yang amat sangat pada LHDN lahanat. Untuk makluman, aku ni dah setahun tak bekerja, kena retrenchment ramai-ramai tahun lepas. Masa 1st time buat permohonan BPN, permohonan ditolak sebab katanya pendapatan keluarga melebihi 8k. 

Bila check balik, rupanya LHDN ambil data 10 tahun lepas. Jadi, buatlah rayuan semula sebab kami bukan T20 atau M40, kami dah jatuh B40 sekarang. Keadaan hidup korang fikir sendirilah... wife sorang keje, aku kadang-kadang buat consulting job yang kawan-kawan bagi... tu pun jarang-jarang.



Hari ni check sekali lagi BPN, masih tak lulus gak & rayuan ditolak. Hanya kerana wife aku ada SSM, ROB jer pun. Dia buat online bisnes untuk support family income. Tahun lepas bisnes drop teruk sampai rugi banyak sangat, tahun ni plak disebabkan Covid, bisnes dah tak run, tiada hasil langsung. Account company dia pun 0 jek kat 10 bulan lebih dah. Saya plak dah kat setahun tak bekerja kerana dibuang kerja oleh regim PH tahun lepas. Tapi BPN kami tetap tak dapat hanya kerana isteri ada SSM. LHDN advice suruh apply GKP... tetapi GKP tu hanya pada entiti yang ada premis & buat declaration cukai tahun lepas. ROB wife aku sangat-sangat small, perolehan terlalu kecik & modal pun tak boleh cover sampai sekarang.

Jadi, dimana keadilan untuk family macam kami ni? Saya hilang pekerjaan tiada income tetap, wife plak ada SSM yang bisnes pun dah tak jalan lama dan diketahui pula kami tak layak dapat bantuan apa pun camni. Hari ni dimaklumkan oleh member LHDN bahawa sebarang rayuan semula tidak akan dilayan & keputusan adalah muktamad. 

Totally bullshit LHDN & Kerajaan PN nie... terang-terang nampak macam kena game, tidak adil untuk family seperti kami yang hidup pun perit sekarang. PM8 kata bantuan untuk semua, akhirnya selective gak macam Kerajaan PH dulu. Phhuuiii ๐Ÿ’ฆ๐Ÿ˜ค. - 9 Mei 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...