Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 1 April 2011

Terbaru : Media antarabangsa ulas malaysia ambil risiko untuk industri rare earth

The New York Times telah mengulas kesanggupan kerajaan malaysia membina kilang memproses tanah jarang [rare earth] yang mengundang bahaya radiasi dan kesihatan kepada penduduk di sekitar kuantan.

Berikut ialah petikan tersebut ;


Untuk bacaan penuh artikel tersebut, klik sini.

Ada beberapa point menarik sini yang aku nak petik ;

1. Industri rare earth ini akan menghasilkan banyak sisa radioaktif.

2. Macam mana lynas nak hapuskan sisa ini, aku belum tahu.

3. China mempelopori industri ini. Dan terdapat laporan bahawa banyak sisa toksik terhasil di china.

4. China juga mula tunjuk lagak kepada beberapa buah negara disebabkan china satu-satunya negara yang berani mempelopori industri rare earth secara besar-besaran sehingga menguasai permintaan dunia hampir 95%.

5. Bagi menamatkan riwayat china yang berlagak [kebergantungan kepada china] sudah tentulah negara yang bergantung harap pada industri rare earth untuk bahan mereka, mengharapkan agar ada negara lain mempelopori industri ini untuk menampung permintaan dunia.

6. Industri rare earth ini akan menghasilkan bahan yang boleh digunakan untuk membuat iphone, bom dan badan [body] kereta dan pelbagai lagi.

7. Ini bermaksud ada permintaan yang besar dari dunia antarabangsa untuk bahan mentah yang terhasil dari industri ini. Industri ini sebenarnya menghasilkan logam. Dan logam ini mempunyai pelbagai kegunaan antaranya seperti yang diterangkan di atas tadi.

8. Ini juga bermaksud malaysia akan untung bukan sekadar berjuta-juta setahun tetapi berbillion-billion setahun akibat permintaan yang sangat tinggi untuk industri pemprosesan tanah jarang ini.

9. Menteri besar pahang memberikan jaminan bahawa industri ini selamat. Dalam erti kata lain adnan menjamin bahawa tidak akan berlaku masalah kesihatan akibat sisa toksik dan pencemaran sungai akibat radioaktif.  Lihat bawah ;



Untuk bacaan penuh klik sini dan klik sini untuk melihat kronologi kilang yang hampir serupa pernah dibina di perak telah menghasilkan sisa toksik yang berbahaya kepada penduduk sekitarnya suatu masa dulu sehingga menyebabkan kematian dan operasi kilang tersebut ditutup.

10. Apa yang merisaukan rakyat ialah ;

- pemimpin malaysia semakin lama semakin terbukti suka menipu dan menyeleweng wang cukai rakyat. Apa yang lebih parah wang zakat juga tidak disalurkan ke tempat yang betul. Ramai orang susah di malaysia gagal mendapat bantuan yang se-adilnya dari pusat zakat dan jkm. Wang zakat ditahan-tahan dan disimpan oleh mereka [pusat zakat]. Mungkin digunakan untuk pelaburan kot?

- kepercayaan rakyat terhadap pemimpin telah hilang akibat kredibliti mereka yang sangat-sangat dicurigai. Contohnya isu di atas. Menteri besar pahang memberikan jaminan bahawa industri ini tidak membahayakan penduduk. Tetapi untuk pengetahuan korang, bagi pemilik industri yang menghasilkan sisa toksik yang berbahaya seperti ini mereka sendiri pun hanya mampu menjamin 'kurangnya bahaya radiasi kepada penduduk' bukan "tiada radiasi seperti kata-kata menteri besar pahang ini'.

- jika kita lihat banyak tanah-tanah di pahang musnah akibat ketamakan pemimpin di sana. Pahang hutan musnah. Pahang ada kasino. Kini pahang ada industri yang menghasilkan sisa toksik pula. Tetapi pahang bukanlah negeri yang maju di malaysia. Pelik. Heh.

11. Dan jika kita teliti ke dalam sket, kita akan dapati bahawa ;

- industri tanah jarang ini mempunyai keuntungan yang sangat besar akibat permintaan yang sangat tinggi dari negara-negara maju.

soalan : negara-negara maju tersebut tidak pula berani buat kilang seperti ini di negara mereka, kenapa? Sedangkan keuntungannya sangat tinggi. kenapa?

- industri ini mampu melonjakkan pendapatan negara 

soalan : kenapa kerajaan malaysia beria-ria nak cari keuntungan segera? Dan apakah kesan nya kepada penduduk sekitar? Apakah pelan [langkah-langkah pencegahan] yang kerajaan ada untuk memastikan sisa toksik tidak mengalir keluar ke tempat yang tidak sepatutnya sehingga membahayakan nyawa penduduk? Adakah pelan tersebut di edarkan agar rakyat dapat menilai keberkesanan nya? Adakah kerajaan telah sign perjanjian dengan penduduk sekitar agar hak mereka terjamin dan terlindung jika bahan radiasi didapati mengangu kehidupan mereka kelak? Ini semua perlu difikirkan.

- industri ini akan memproses bijih yang dilombong dari mount weld australia sebelum dibawa ke malaysia melalui kapal kontena untuk diproses. 

soalan : kenapa perlu angkut jauh2? Bukan kah ini akan mengakibatkan kos pengangkutan yang tinggi? Kenapa tidak dibina berdekatan lombong di australia kalau industri ini tidak berbahaya kepada kesihatan penduduk dan negara tersebut?

12. Kilang ini di jangka akan memulakan operasi mereka pada bulan september tahun ini. 


Ameno : bina kilang nuklear sebelah rumah menteri.

Share this

34 Responses to " Terbaru : Media antarabangsa ulas malaysia ambil risiko untuk industri rare earth "

  1. Habislah rakyat pahang nanti kena radiasi....nanti untung masuk mana?

    BalasPadam
  2. rakyat pahang di dahulu kenakan...

    BalasPadam
  3. yb umngok smue rndah IQ..x heran la smue gilo

    BalasPadam
  4. nnt sume org kuantan boleh jd x-men
    buleh terebang
    buleh menyamar jd org laen
    senang siket bn nk berkempen nnt

    BalasPadam
  5. 1 Malaysia..... rakyat didahulukan keuntungan diutamakan hahaha...

    BalasPadam
  6. ok ar tu..jepun da ade atromen..nanti blehla wat versi malaysia plak..atromen kg.dusun huhu..
    ScaniaZ Hot's post...Ranking Zakar Terpanjang Mengikut Negara!

    BalasPadam
  7. kalau jadi xmen atau ultramen takpala. kalau jadi retard 7 keturunan? tak ke naya sumernyer cacat?

    BalasPadam
  8. before this kilang ni nak di bina di selangor but selangor goverment xbenarkan....kilang ni sgt bhye kepada manusia even they said they can remove the radiation bt it's very impossible...yes the information u given is correct...i dun know why they stil want to build this factory the effect is really bas toward human,skin,respiration,pregnancy and others..if they really wanna build this factory they should build the factory alone without community surrounding there..

    BalasPadam
  9. Kalau melihat dari sudut track record org Malaysia dlm menangani quality control & kelonggaran penguatkuasaan PBT,risiko utk berlaku insiden yg tak diingini adalah tinggi. Malaysia nampaknya belum bersedia utk menangani keadaan spt ini.
    Dan jgn lupa, walaupun kilangnya di Pahang, tak semestinya ia melibatkan org Pahang shj..

    BalasPadam
  10. wat kt gebeng?! wtf?!! dh la universiti aku kt gambang je...x selamat doww

    BalasPadam
  11. ni ke green technology and climate change yg ko canang2kan tu rosmah? pffffft! ptuih!

    BalasPadam
  12. nasib baik saya tinggal di selangor hehehe...

    BalasPadam
  13. Selamat menerim radiasi buat org2 Pahang. Nasib baik Selangor bawah PR dan MB Selangor membantah kilang radiasi ni dulu. So kenalah kt Pahang pulak....

    Aku survey internet, mmg berisiko sgt tinggi industri rare earth ni. Apasal Malaysia yg aman permai ni nk buat industri rare earth kt sini? Siapa dpt untung ni woi????

    Ameno,sila research sapa dalang dlm penubuhan industri berisiko ni....Tq


    Encik Bahar

    BalasPadam
  14. knapa byk komen mcm 'padan muka' org pahang??'nsib baik aku duk selangor' la..x boleh ke sama2 bersatu hati, bantah sbg rakyat malaysia..utk pengetahuan, kawasan semukim itu la yg bt kuantan kuat PR smpai Hjh fuziah Salleh pegang parlimen kuantan..tolong jgn anggap pahang or johor or melaka sbg negeri yg kalian benci..angkara semua ni lubuk BN..ingat!!kami yg menumpang di negeri ini tetap berjuang utk parti di majoriti nya BN..anda?selesa dan x endah lagi nasib yg lain..begitu?

    BalasPadam
  15. Mari kita bersatu menentang kerajaan BN di PRU13 nanti!!!

    BalasPadam
  16. Saya orang Kuantan, tahu siapa yg tinggal kat kampung-kampung dekat kilang tu ? Kebanyakanya nelayan2 yg miskin dan kurang pengetahuan tentang risiko radioaktif. Mereka pernah bersuara kat masjid 2-3 tahun sebelum ini, tapi media sikit pun tak repot. Inilah, gomen kita. Wahai, warga Malaysia, kalau ada radioaktif, ikan-2 dari pantai timur semua tak boleh dimakan. Ini pasal seluruh negara, bukan saja org Kuantan /Pahang/Pantai Timur.

    BalasPadam
  17. PRU13 kalo rakyat masih buta lagi xtau la nak kata apa...tahniah buat kalian yg memangkah BN...fikir2 la nasib anak2 serta keturunan kita..jgn jadi ZALIM..

    BalasPadam
  18. jgnla kutuk oang pahng smua skli.. ada yg tk undi bn.. tapi kene tempoias..ishh


    Blog terbaik

    Berdosakah menonton menculik Miyabi

    Ada apa dengan dara

    khalis datang ziarah di sini

    BalasPadam
  19. salam..
    aku nak tanye, kenapa US tak lombong minyak kat negara depa sedangkan minyak mahal?

    sebabnye cuma satu, sebab kat US takde minyak.

    so POINT aku kat sini, sebab tak semua tempat ada rare earth element.

    dunia skarang maju, papehal guna internet carik maklumat, jangan tunjukkan kebodohan diri sgt..

    BalasPadam
  20. erk, pembetulan sket.. bukan kat US.. aku maksudkan negara maju yang ko tulis dalam post..

    sebab tak smua negara maju ada rare earth element..

    US pun ada buat rare earth gak..

    BalasPadam
  21. salam ziarah...nak menyampuk ckit...time ni mmg xda kesan lagi...esk bila jadi mcm jepun baru nak salah kan org lain pula....semua fikir keuntungan...bkn fikir jangka masa panjang...

    BalasPadam
  22. rare earth amat berbahaya...sy sbgai rkyt phg membangkang kilang ini more than thousands workers y sign petisyen untuk bntah but adkh suara kami di dengari...?xphm why n why...xkire la skg BN ke skg PR ke y pntg keselamatn pnduduk di sini besides adakah keuntgn itu disalurkan kpda kami?hmmm wondering...itula dlu kilang ni should be build kt slgr but kerajaan selangr xbagi then wut a good in pahang poor that...

    BalasPadam
  23. to mr nuclear
    the biggest issue right here is about the safety of the rare earth...toward people and surrounding...hv ever u seen the radioxtive?lol even xray is also dangerous...ini radioxtive...do we saw that,can we count that?hv ever u think how dngerous is dat?even if u're not live in kuantn..but i think everybody should be aware about this..n 4 ur info even chemical like ammonia is dangerous but minor when overxposed laki n pmpn BLH mandul...SAFETY ISSUE YEA!

    BalasPadam
  24. to mr.nuclear.

    kami org pahang faham tentang fakta yang x semua tempat ade rare earth element.

    POINT yang kami ketengahkan untuk bantah penubuhan LYNAS ni tentang WASTE yg dhasilkan dan KESAN WASTE tesebut terhadap kesihatan semua orang.

    even kalau kat Malaysia ni ade minyak dorang nk korek xkesahla.
    Tapi ni radioactive derr. ingt sng ke nak manage waste dari radioactive. yg kat bukit merah tuh pon even da tutup, treatment untuk rawat sisa toksik radioactive sampai sekarang x habis. think about waste yg LYNAS akan produce. expert pon ckp dijangka waste yang LYNAS hasilkan pon akan berganda 10 kali lebih bnyk.

    memang skrg dunia maju, but even cari kat internet pon tapi x fikir sebetulnye. same jgk.so, think before critics.

    thanx btw 4 ur comment. :)

    BalasPadam
  25. mase aku g lawatan ke agensi nuklear malaysia awal bulan aritu, aku ade bertanya kat pegawai komunikasi agensi tu psl benda ni..tp pegawai tu pun takot nk jwb soalan aku n terus alih topik perbincangan..adakah semua pekerja atom/nuklear di malaysia ditekan kerajaan spy x bgtau hal sebenar pada org awam

    BalasPadam
  26. malaysia = negara toxic waste ke?

    nak pindah kuar la camni.

    BalasPadam
  27. to mr.nuclear.

    kami org pahang faham tentang fakta yang x semua tempat ade rare earth element.

    POINT yang kami ketengahkan untuk bantah penubuhan LYNAS ni tentang WASTE yg dhasilkan dan KESAN WASTE tesebut terhadap kesihatan semua orang.

    even kalau kat Malaysia ni ade minyak dorang nk korek xkesahla.
    Tapi ni radioactive derr. ingt sng ke nak manage waste dari radioactive. yg kat bukit merah tuh pon even da tutup, treatment untuk rawat sisa toksik radioactive sampai sekarang x habis. think about waste yg LYNAS akan produce. expert pon ckp dijangka waste yang LYNAS hasilkan pon akan berganda 10 kali lebih bnyk.

    memang skrg dunia maju, but even cari kat internet pon tapi x fikir sebetulnye. same jgk.so, think before critics.

    thanx btw 4 ur comment. :)

    BalasPadam
  28. mase aku g lawatan ke agensi nuklear malaysia awal bulan aritu, aku ade bertanya kat pegawai komunikasi agensi tu psl benda ni..tp pegawai tu pun takot nk jwb soalan aku n terus alih topik perbincangan..adakah semua pekerja atom/nuklear di malaysia ditekan kerajaan spy x bgtau hal sebenar pada org awam

    BalasPadam
  29. erk, pembetulan sket.. bukan kat US.. aku maksudkan negara maju yang ko tulis dalam post..

    sebab tak smua negara maju ada rare earth element..

    US pun ada buat rare earth gak..

    BalasPadam
  30. Selamat menerim radiasi buat org2 Pahang. Nasib baik Selangor bawah PR dan MB Selangor membantah kilang radiasi ni dulu. So kenalah kt Pahang pulak....

    Aku survey internet, mmg berisiko sgt tinggi industri rare earth ni. Apasal Malaysia yg aman permai ni nk buat industri rare earth kt sini? Siapa dpt untung ni woi????

    Ameno,sila research sapa dalang dlm penubuhan industri berisiko ni....Tq


    Encik Bahar

    BalasPadam
  31. wat kt gebeng?! wtf?!! dh la universiti aku kt gambang je...x selamat doww

    BalasPadam
  32. 1 Malaysia..... rakyat didahulukan keuntungan diutamakan hahaha...

    BalasPadam
  33. Mr nuclear xreti nk beza bahaya minyak dgn bahaya radioactive camna?

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...