Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 23 April 2011

Hot : Fakta LYNAS yang anda mesti peduli.



Ini ialah isu rakyat kuantan. Walaupun aku bukan rakyat kuantan tetapi aku terpanggil nak membawa isu neh dari satu entry ke satu entry atas tanggungjawab memberikan kesedaran dan mencungkil kebenaran di balik pembinaan kilang lynas. Bagi yang belum baca dari mula, elok baca sini, sini dan sini terlebih dahulu. 

Walaupun mungkin di antara korang bukan rakyat kuantan tetapi kita bertanggungjawab untuk bersama-sama rakyat kuantan bagi memperjuangkan keselamatan diri mereka di sana. Statement terkini yang dikeluarkan oleh kerajaan ialah kerajaan nak panggil pakar antarabangsa untuk membuat kajian bebas. Akan tetapi ramai yang was-was bahawa kerajaan akan memberikan analisis yang telus dan memihak kepada rakyat kuantan. Mereka merasakan kewujudan pakar antarabangsa adalah untuk menguatkan hujah kerajaan bahawa lynas memang selamat dan tidak berbahaya kepada penduduk. 



Fakta yang anda mesti tahu ialah ;

1. Kilang neh sudah siap hampir 95% peratus pembinaannya. Almaklumlah nak operasi bulan 9 nanti. Selepas siap mereka nak bawa masuk kelengkapan, mesin, memasang sistem keselamatan dan macam2 lagi lah.

2. Kilang ini adalah kilang rare earth yang terbesar di dunia, mengalahkan yang ada di china. Keluasan kilang neh lebih kurang anggaran sebesar seumpama 140buah [betul ke ayat aku neh?] padang bola sepak.

3. Kilang neh bebas cukai selama 12 tahun dari kerajaan.

4. Setahun lynas akan mendapat untung sebanyak rm5billion [anggaran].

5. Kilang neh bebas cukai, jadi dimanakah kerajaan kita mendapat hasil @ benefits dari kilang neh? Tue kena kaji lanjut lah.

6. Australia lebih besar dari malaysia. Tetapi mereka tak berani pun buat kilang neh di negera mereka sendiri. Kilang neh pernah memohon untuk dibina di australia ttp gagal mendapat kelulusan kerajaan australia atas alasan keselamatan penduduk.

7. Memandangkan ramai yang masih sangsi betul ke kilang neh boleh membunuh orang ramai, maka disini kesangsian anda akan berakhir. Baca baca ;




Berita neh dipetik dari sini.

Lihat yang aku highlight kan tue. Semua neh ialah kesan2 operasi kilang rare earth dalam jangkamasa yang panjang. Antara penyakit yang mereka alami  ialah ;

1. kanser

2. mati tapi taktau punca sebenar

3. selalu sakit2.

4. hilang gigi

5. pencemaran air dan kualiti udara yang teruk.

Penduduk di sana macam dah takde harapan. Bagi mereka, suara2 mereka hopeless. Kerajaan china takan dengar dan takan bantu sebab duit lebih penting dari nyawa. Sampaikan ada tasik radioaktif lagi. Berita neh berita antarabangsa. Bukan berita tempatan. Jika masih was2 lagi, aku takboleh nak kata apa. Pergi sana sendiri, siasat, lihat depan mata.

Jika korang bersama aku, sebarkan maklumat ini dalam blog dan promote group bawah neh ;


Isu rakyat kuantan, bukan masalah org pahang je. Kita kena bersama2 mereka untuk bebaskan diri daripada permasalahan neh. Inilah yang kita kata 1malaysia. 

Ameno : Mereka boleh kata media tempatan menipu, tp bagaimana pula dengan media antarabangsa?

Share this

14 Responses to " Hot : Fakta LYNAS yang anda mesti peduli. "

  1. first..tp tu x penting...
    australia lg besa dr mlysia..china dh sah2 lg besa..mlsya kecik tp ade rare earth plg besa kt dunie..adoi...

    BalasPadam
  2. benda ni akan menakutkan orang kuantan dan menjauhkan pelabur.. tapi betul ke? ada ke orang kuantan ambil peduli.. ada ke orang kuantan sanggup berpindah kerana Lynas nie? skrang nie, apapun dah 95 persen.. tahutak ape perjanjian masa bina kilang nie.. kalau tak jadi buat ada tak kerajaan nak kena bagi gantirugi.. kalau ada berapa? siapa yang akan bayar? negeri atau pusat.. perghh..

    Seandainya semua lelaki sudah tidak berminat pada seks
    Jom anti PAS!!!??
    koleksi artis seksi dalam majalah mangga

    BalasPadam
  3. buat kilang salah! tak buat kilang salah! nyampah plak

    BalasPadam
  4. buat salah xbuat salah..statement bodoh...buat p la kilang apa pun..tp kilang bodo mcm yg bodoh tu..bodoh2 ja yg buat

    BalasPadam
  5. Kesannya mungkin pada awal hanya pada rakyat Kuantan tapi jika radiasi berterusan mampu membawa ke kawasan lain.

    Jika negara lain tidak meluluskan atas sebab keselamatan penduduk,kenapa Malaysia sanggup luluskan?

    FARISZ@AZ.Com
    Wanita buat gangguan Seksual Terhadap Lelaki!!!
    Cara Buka Banyak YM dan Banyak ID pada 1 Masa

    BalasPadam
  6. Anonymous said...
    buat kilang salah! tak buat kilang salah! nyampah plak

    APRIL 23, 2011 3:56 PM

    buat kat kawasan rumah ko tgk berani ke x nak duduk..cakap xpakai otak..

    BalasPadam
  7. masalah rare earth ni bukan masalah org2 kuantan sahaja...tapi masalah seluruh rakyat malaysia juga....jgn dah terhantuk baru nak tergadah...

    BalasPadam
  8. Ya Allah....
    x nmpk ker dorg neh!knape la still continue project2 mcm2 ni?? knape gov msti mluluskan??n i want to kno who is d leader n who is creat dis project at the beginning!!! Dlm Al-Quran pon ade sebut, manusia sndiri mndatangkan kecelakaan n kebinasaan tehadap muka bumi! angkuh sgt manusia neh ngan pgkat2 n mgejar keduniaan! smpai menolak aspek2 kemanusiaan!!!! Ya Allah, jauhkan lah bala ni!!
    skrg ni pon kte x leh pcaya 100 % from news..sume ckp kebaikan jek!!! behind d story who knows??? Dunia mmg nak kiamat!

    BalasPadam
  9. korang ade ke blaja pasal radiasi n sinaran sume2 tu??nk komen pakai ilmu la oi...ak keje ngn radiasi selama ni xde pape pon..korang je lebih2..

    BalasPadam
  10. Anonymous said...
    korang ade ke blaja pasal radiasi n sinaran sume2 tu??nk komen pakai ilmu la oi...ak keje ngn radiasi selama ni xde pape pon..korang je lebih2..

    ___________________________________

    BODOH JER STATEMENT NIH..
    OK JER KAU NAK KERJA DENGAN RADIASI LANTAK KAU LAH.KO KERJA PKAI BAJU RADIASI.ORANG LAIN KENE DIRECT EFFECT RADIASI ADA KE KO FKIR? OTAK BUAT MACAM GULA-GULA. STATEMENT MACAM BUDAK SEKOLAH.

    BalasPadam
  11. first..tp tu x penting...
    australia lg besa dr mlysia..china dh sah2 lg besa..mlsya kecik tp ade rare earth plg besa kt dunie..adoi...

    BalasPadam
  12. kat kulim ni banyak je kilang produce radioactive. aku pun keje kat salah satu kilang kat sini, so aku tau la. selamba je tak ada protes2 pun. hmm sebab ape eh. oh.. okey

    BalasPadam
  13. biarpun dah siap 95% bantahan ttp akan dibuat dr masa ke semasa....kamu duk x smpai 15 km dgn kilang tersebut....kecewa dgn kerajaan yg ade skrg hanya Tuhan yang tau..bimbang dgn keselamatan ibubapa anak kecil yg tak tau ape2....penyakit yg akan datang melanda ade ke kerajaan peduli jwpnnya tidak sama sekali duit lebih ptg drp kesihatan rakyat...ckp x serpa bikin .....prinsip dan elemen2 1 malaysia hanya tinggal sbgai slogan tidak dipraktikkan demi rakyat......Semoga Allah gagalkan kilang lynas di gebeng ..........sam2 lakukan solat hajat....

    BalasPadam
  14. Fndy said...
    kat kulim ni banyak je kilang produce radioactive. aku pun keje kat salah satu kilang kat sini, so aku tau la. selamba je tak ada protes2 pun. hmm sebab ape eh. oh.. okey

    MAY 23, 2011 11:56 AM

    bahan radioaktif byk jenis oi..kuantiti dia byk mana? skrang mmg la xde kesan kat ko..tunggu 20-30 thun baru ko tau...

    radioaktif lynas malaysia ni dh tahap boleh hasilkan tenaga nukleur..x sayang negara/nyawa ker?

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...