Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 10 Mac 2011

Bukti advertlets memang bayar blogger.

Yahoo..! Akhirnya aku dah dapat bukti yang sahih mengenai advertlets. Jika sebelum neh aku dengar cakap-cakap orang bahawa ;

- advertlets tidak bayar
- advertlets hanya bayar bloggers otai
- advertlets hanya bayar bloggers yang mereka suka
- advertlets hanya bayar bloggers yang rajin join gathering

nampaknya situasi yang berbeza berlaku pada aku. Sebab aku bukan blogger otai, tak pernah join gathering mereka apatah lagi bukanlah jenis blogger yang mereka akan suka sebab jenis aku yang suka mengkritik secara terbuka tanpa selindung. Tak percaya? Baca sini dan sini.

Aku dapat bayaran dari team advertlets pada 8 mac 2011 hari tue. Mereka bank-in kan dalam account bank aku atas permintaan aku sendiri sebab aku jenis tak tinggal diam di satu tempat. Aku secara peribadinya belum check samada bayaran tersebut memang dah ada dalam account bank aku tetapi aku tak rasa team advertlets hanya menipu mengenai perkara ini.

Advertlets hantar email kat aku dua hari lepas dan notice aku bahawa mereka dah buat pembayaran. Ble aku check menerusi dashboard advertlets aku dapati memang wujud perkara tersebut. Lihat ini ;


Aku ada sebab kenapa aku tutup tarikh dan jumlah pembayaran tersebut. Aku rasa tak sedap hati nak tunjukkan kepada korang. Aku taknak mengalakkan korang buat blog untuk duit. Sebaliknya aku nak korang buat blog atas minat diri sendiri. Ble korang berfikir macam tue barulah korang leh jana pendapatan macam aku. Untuk blog indi macam aku yang bergerak secara terang-terangan menentang kezaliman pemerintah, aku memang perlukan peruntukan macam neh. Bukan dibayar beb. Lainlah bloggers sebelah sana, rm5k sebulan.

Namun aku ada sedikit perkara nak bagitau kat adverlets. Aku nak share 'bukti kesetiaan' aku bersama advertlets dengan memberikan beberapa cadangan 'kesetiaan' kepada advertlets ;

1. kemaskini website dengan kerap. Paparkan segala aktiviti terbaru team advertlets dan siarkan setiap iklan/kempen yang berjalan di advertlets supaya mereka [bloggers] tahu iklan apa yang berjalan di blog masing2.

2. Buat ruangan forum ataupun chat supaya sesama bloggers boleh berintergrasi. Jadikan ruangan forum tersebut tempat untuk ping entry blog dan menambahkan traffic ke dalam blog mereka. Ini sekaligus akan membuatkan ramai orang berkunjung ke website advertlets. Innit sebagai contoh tetapi innit sangat teruk sistemnya. Langsung tak boleh pakai. Maaf nuffnang saya bercakap jujur di sini. Apa yang perlu advertlets buat ialah ruangan forum yang simple untuk para bloggers ping entry dan berborak sesama mereka serta tidak terlalu merepek seperti innit.

3. Hantar mesej setiap kali ada bloggers yang cashout. Alert setiap bloggers mengenai proses pembayaran advertlets dalam mesej tersebut agar tidak timbul salah faham. Lebih kurang macam auto-responder larh. Jadi bloggers akan faham. 

4. Respon kepada pertanyaan bloggers sekurang-kurangnya tiga hari. Setiap kali bloggers bertanya menerusi advertlets, advertlets patut reply menerusi auto respon dan beritahu bahawa team advertlets akan membalas pertanyaan anda dalam masa 3 hari masa bekerja. At least bloggers akan tunggu 3 hari sekurang2nya tanpa rasa marah. [lebih baik respon cepat tetapi memandangkan advertlets tak cukup kaki tangan] so ini boleh dibuat bagi memudahkan urusan kedua belah pihak.

5. Buat stat untuk bloggers. Advertlets sampai sekarang tiada stat. So macam mana para bloggers dan team advertlets nak buat catatan / kajian tentang pengiklanan di advertlets? Rugi kalau tiada stastistik yang mengumpulkan data-data neh.

6. Buat program loyalty. Maksudnya untuk bloggers yang dah bertahun-tahun dan setia bersama adverlets mendapat sedikit keistimewaan. Barulah best...  [aku bersama adverlets dari bulan 9 @ 10 tahun lepas tak silap. ]

7. Promosi advertlets dengan lebih kerap. Kalau dibandingkan dengan nuffnang, adverlets lebih baik dari soal 'letak iklan'. Kekurangan adverlets seperti 'ketidakcekapan customer service' membuatkan advertlets tidak diyakini oleh para bloggers. Kalau ini advertlets boleh overcome sudah tentu lebih ramai orang akan berlanggan dengan adverlets berbanding nuffnang sebab apa? Sebabnya ialah ;

- adverlets membayar bloggers lebih tinggi daripada nuffnang.

- advertlets tiada BE section seperti nuffnang. Yang mana setiap bloggers yang berdaftar dengan adverlets boleh terus jana pendapatan tanpa perlu bodek nuffnang sampai mampos.

Advertlets ada dua kelebihan ini tetapi mereka tak highlightkan kelebihan-kelebihan mereka sehingga nuffnang terlihat lebih hebat dari mereka padahal nuffnang hanya pandai mengkomersilkan product mereka. Itu sahaja. Nuffnang mengiklankan diri mereka begitu hebat seolah-olah seperti hebat padahal mereka tidaklah sehebat mana pun dari segi 'kadar bayaran'. 

So advertlets, kalau anda nak maju setapak ke dalam dunia pengiklanan di internet.. kenalah buat sedikit proses pembaikan. Bukan tak boleh, memang boleh. Cuma nak kena usaha dengan lebih giat je. 

Kalau nak tahu macam mana advertlets buat proses pembayaran baca sini.


Updated : Advertlets memang bayar blogger, aku dah terima wang nya.

Ameno : Lambat bayar takpe, jangan tak bayar..

Share this

18 Responses to " Bukti advertlets memang bayar blogger. "

  1. Nice info.. nak tanya sket.. adverlet ni bayar per 1000 pageview ke? so lebih tinggi traffic blog lebih byk earning? ke ada CPC, CPA cam nuff?

    BalasPadam
  2. CPC, CPA, DAN CPM.. semua ada.. tetapi dia tak kedekut cam nuffnang.. lepas daftar dia terus approved kita dan iklan kita berjalan ikut cpm, cpa dan cpc sekaligus.. ikut term dia lah.. tp banyak cpm utk aku.

    BalasPadam
  3. menarik..
    aku pn pkai advertlets jgk..

    tp.mslhnye..lmbtla income msuk.
    skg bru dpt brape ringgit jer.
    cmne nk bg cpat ek?

    BalasPadam
  4. a"ah memang saya SOKONG! memang advert bayar lebih tinggi dari cik nuff..tak payahla nak setia sgt dgn gilerti tah ke ape tu...buang mase je...lagi best kalu bleh main google adsense..goyang2 tiap bulan aku boleh earning dlm USD..okla tu..walaupun tak banyak...tq tuan tanah!
    ScaniaZ latest post Terbaru Koleksi Gambar Anak-Anak Tiri Datuk Siti Nurhaliza

    BalasPadam
  5. izin share
    nak tanya nape link ni x leh buka
    **kalau nak tahu macam mana advertlets buat proses pembayaran baca sini.**

    BalasPadam
  6. Aku pun taktahu.nanti aku check.

    BalasPadam
  7. emm..dulu memang advertlets tak bayar ramai blogger sampai ramai yang tinggalkannya..sebab tu kalau perasan, dalam 2 tahun lepas, blogger yang guna advertlets tidak sebanyak yang guna nuffnang.

    Tapi tahun ni, memang banyak perbezaaannya. Ramai yang mula guna advertlets balik sebab advertlets bayar tinggi dan diorang dah mula bayar walaupun agak lambat sikit.

    Aku pun dah dapat bayaran dari advertlets. Tapi aku dapat selepas 2 tahun. Punyalah lama, baru dapat.

    So, kalau ada yang kata advertlets penipu, tak nak bayar blogger, aku boleh kata benda tu betul mengikut situasi 2-3 tahun yang lepas. Tapi kalau ikut tahun ni, memang terbukti diorang bayar ramai blogger termasuklah aku.

    Jadi, bagi yang mereka sepatutnya dapat bayaran 2-3 tahun lepas, login balik akaun korang dan email advertlets mintak duit korang. Insya-Allah dapat balik.

    BalasPadam
  8. Link tue takley buka.. entah napa. heran aku. salah letak alamat ke? t aku cari balik kat entry aku. nak check satu prsatu lah.

    BalasPadam
  9. saya pun dah cuba adverlets..
    earning memang ok, tunggu nak cecah 100 je ni..

    BalasPadam
  10. yeha ... saye gune nuff 3 hari bole dpat rm50 .. huhuhuh

    BalasPadam
  11. Jangan dibanding org yg ada BE dengan yang takde BE salim. kalau mcm tue dengan innity lagi tinggi.. kalau kiraan BE lah.. kadang2 innity pun takde BE.. macam bulan neh.. selow..

    BalasPadam
  12. saya pun dah cuba adverlets..
    earning memang ok, tunggu nak cecah 100 je ni..

    BalasPadam
  13. menarik..
    aku pn pkai advertlets jgk..

    tp.mslhnye..lmbtla income msuk.
    skg bru dpt brape ringgit jer.
    cmne nk bg cpat ek?

    BalasPadam
  14. Nice info.. nak tanya sket.. adverlet ni bayar per 1000 pageview ke? so lebih tinggi traffic blog lebih byk earning? ke ada CPC, CPA cam nuff?

    BalasPadam
  15. emm..dulu memang advertlets tak bayar ramai blogger sampai ramai yang tinggalkannya..sebab tu kalau perasan, dalam 2 tahun lepas, blogger yang guna advertlets tidak sebanyak yang guna nuffnang.

    Tapi tahun ni, memang banyak perbezaaannya. Ramai yang mula guna advertlets balik sebab advertlets bayar tinggi dan diorang dah mula bayar walaupun agak lambat sikit.

    Aku pun dah dapat bayaran dari advertlets. Tapi aku dapat selepas 2 tahun. Punyalah lama, baru dapat.

    So, kalau ada yang kata advertlets penipu, tak nak bayar blogger, aku boleh kata benda tu betul mengikut situasi 2-3 tahun yang lepas. Tapi kalau ikut tahun ni, memang terbukti diorang bayar ramai blogger termasuklah aku.

    Jadi, bagi yang mereka sepatutnya dapat bayaran 2-3 tahun lepas, login balik akaun korang dan email advertlets mintak duit korang. Insya-Allah dapat balik.

    BalasPadam
  16. makasih infonya,

    Kunjungan Artikel adalah blogger dari Indon. beberapa hari ini sy mencoba ADS apa adja sih yg terkenal di Malaysia, akhirnya sy menemukan adverlets, walaupun awalnya sy masih ragu, tapi setelah membaca artikel ini, sy mencoba pasang kembali scrip advertlets di blog saya. dan mudah-mudahan dapat membayar publisernya tepat waktuuuuu

    BalasPadam
  17. make money from u blog with cpm ads network http://www.cpmtag.com/signup.php?id=dollarking

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...