Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 5 April 2018

BERSATU Disahkan Terbubar Sementara Berkuatkuasa 5 April 2018 - ROS.

Berikut adalah ringkasan kenyataan media oleh ROS di Putrajaya sebentar tadi;


1. PPBM kini terbubar secara sementara berkuatkuasa pada 5 April 2018. 

2. PPBM tidak boleh menggunakan logo dan nama parti sehingga mereka menyelesaikan masalah berbangkit dalam notis pembubaran sementara seperti yang dilampirkan oleh ROS. 

3. PPBM diberikan peluang untuk merayu dalam masa 30 hari dari tarikh berkuatkuasa pembubaran sementara

4. ROS bertindak berdasarkan fakta dan data yang agensi itu ada bagi memutuskan pembubaran sementara yang dihadapi oleh PPBM.

5. Nama PPBM tidak boleh digunakan, ia melanggar undang-undang. Jika mahu terus menggunakan ia sementara tidak menyelesaikan masalah notis pembubaran sementara, ada implikasi undang-undang yang perlu dihadapi.

6. ROS enggan menjawab soalan yang melibatkan pilihanraya yang membabitkan parti PPBM. Bagaimanapun ROS mengesahkan akan memberikan maklumat berkaitan pembubaran PPBM kepada SPR dalam masa terdekat.

7. Mengulas isu pendaftaran Pakatan Harapan sebagai satu parti. ROS berkata permohonan Pakatan Harapan tidak dapat diluluskan berikutan masalah yang dihadapi oleh PPBM.




Antara alasan yang dinyatakan;

"Ahli tidak berpuas hati cara parti mengendalikan mesyuarat, dokumen, salahguna perkataan Armada, ahli merasa keliru, kepimpinan tidak dapat menerangkan dengan lebih baik kepada ahli-ahli dibawah sana," jelasnya lanjut. - 5 April 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...