Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 20 Mac 2018

SKMM, PDRM Perlu Siasat Cambridge Analytica Terlibat Politik Malaysia.

KENYATAAN MEDIA

Polis, SKMM Perlu Siasat Cambridge Analytica

Pendedahan besar berkenaan salahguna data peribadi pengguna Facebook oleh pakar data Cambridge Analytica serta anak-anak syarikatnya amat memeranjatkan. 



Lebih dari itu, pendedahan bahawa Cambridge Analytica atau anak-anak syarikatnya terlibat dalam aktiviti politik di Malaysia cukup menggusarkan, memandangkan media melaporkan bahawa aktiviti politik yang dimaksudkan mungkin melibatkan aktiviti jenayah seperti rasuah, penipuan dan perangkap seks.

Di Malaysia, SCL Malaysia merupakan syarikat yang berkait dengan Cambridge Analytica, dan berdasarkan laman web Cambridge Analytica dan SCL Malaysia, difahamkan dua syarikat ini mempunyai pejabat sama di Malaysia iaitu di 16, Jalan Kenyalang 11/4G, 47810 Kota Damansara, Selangor Darul Ehsan. Namun, media melaporkan bahawa ‘pejabat’ tersebut adalah sebuah rumah peribadi dan penghuni tidak tahu alamat rumah itu diguna sebagai pejabat bagi kedua-dua syarikat tersebut.

Memandangkan Cambridge Analytica didakwa menyalahguna data peribadi pengguna Facebook serta terlibat dalam aktiviti-aktiviti politik yang mungkin mempunyai elemen jenayah, saya menggesa pihak Polis Diraja Malaysia serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia untuk membuka siasatan terhadap kedua-dua entiti ini pada kadar segera.

Pada masa yang sama, DS Najib Razak selaku Pengerusi Barisan Nasional perlu segera memberi penjelasan setakat mana Cambridge Analytica dan SCL Malaysia terlibat sebagai perunding politik bagi aktiviti politik parti pemerintah. Jika wujud sebarang kontrak di antara UMNO-BN dengan syarikat-syarikat ini, demi demokrasi dan kebaikan orang ramai, saya mohon DS Najib untuk mendedahkannya.

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi KEADILAN

20 Mac 2018

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...