Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 27 Mac 2018

10 Sebab Anda Patut Undi Pakatan Harapan Walaupun Tak Suka Mahathir - Ibnos Sal.

Oleh : Ibnos Sal.

Tidak dinafikan lagi, ada segolongan rakyat tidak dapat menerima bahawa bakal Perdana Menteri Malaysia ketujuh, jika dimenangi oleh Pakatan Harapan adalah Tun Mahathir. Bagi mereka, pemerintahan beliau selama 22 tahun telah memperlihatkan banyak perkara yang kurang disenangi.

Bagi mereka, juga, banyak perkara buruk yang terjadi di negara ini adalah legasi dari pemerintahan Tun M sendiri. Malah berdirinya DS Najib Tu Razak adalah hasil tangan mantan Perdana Menteri itu.

Namun disebalik kekurang-selesaan mereka dengan perkembangan terbaru ini, mereka masih memilih untuk mengundi PH. Kenapa? Daripada tinjauan, kami kenalpasti 10 sebab mereka ini bakal memangkah Pakatan Harapan dan memberi mandat kepada mantan PM itu.




PERTAMA : KEPENTINGAN EKONOMI NEGARA


Bagi mereka, politik demokrasi yang matang adalah politik memilih kepentingan rakyat dan negara. “Interest is greater than the political actors’.

Masalah Malaysia sekarang ini adalah negara ini menuju ke lembah dan gaung kemusnahan ekonomi. Hutang Malaysia sekarang sedang menuju ke satu trillion ringgit (satu juta-juta).

Ketidakcekapan ekonomi dan ketidakjujuran pentadbiran menyebabkan rakyat terbeban, dicukai hanya untuk membayar faedah hutang. Bagi mereka, jika kita tersiksa sekarang, bayangkan anak cucu kita di rejim yang sama.

KEDUA : CITA-CITA REFORMASI


Jika mereka bersama dengan ahli-ahli politik di dalam pakatan harapan, mereka dihidangkan janji reformasi pentadbiran dan sebagainya. Jika itu yang ‘kita semua’ mahu, kata mereka,jalan manakah perlu diambil untuk menuju ke arah itu.?

Ya, Pakatan Rakyat hampir memperoleh kejayaan dengan sokongan lebih 50 peratus undi, namun dinafikan dengan jumlah pensepadanan. BN kini adalah semakin lemah, namun dengan koalasi politik itu ditongkat PAS, dan PAS melarikan sejumlah besar sokongan, misi itu akan menjadi hampir mustahil.

Perlu diingat, senjata retorik paling ampuh BN bagi pemikiran tradisional melayu adalah kehilangan kepimpinan Melayu di tangan DAP. Dengan janji Tun M sebagai teraju dan bakal diganti Anwar Ibrahim seterusnya, bukankah ianya meyakinkan lantas menjadi masa terbaik untuk beralih rejim?

KETIGA : JANJI REFORMASI PAKATAN


PH menjanjikan reformasi seawal PRU14. Antara janjinya ialah Perdana Menteri tidak lagi boleh menjawat sebagai Menteri Kewangan dan Peguam Negara tidak lagi dilantik oleh Perdan Menteri, sebaliknya oleh jawatankuasa khas Parlimen.

Pelbagai janji lagi agak menarik untuk diperhatikan seperti gaji minimum dan mungkin yang paling menarik adalah penghapusan GST. Perkara-perkara yang dijanjikan setidaknya, langkah awal untuk menuju ke arah reformasi pentadibiran yang lain juga dan alangkah baiknya jika SPRM mempunyai kuasa paling mutlak kelak?

Persoalan adakah ianya bakal ditepati atau tidak itu perlu difikirkan juga. Soalannya bagi mereka, berbanding BN yang langsung tidak menjanjikan perkara tersebut, mana lebih baik?




KEEMPAT : PILIHANRAYA YANG BERSIH DAN ADIL.


Mereka tak perlu untuk mengundi PH selamanya. Yang mereka mahu, jika PH suatu hari melakukan kerosakan dan penderaan undang-udang yang sama, atau mungkin ada blok lain yang wujud nanti lebih baik, kenapa tidak tukarkan mereka pula?

Masalahnya ialah, jika melihat dengan sokongan pada PRU13, pembangkang mungkin sudahpun mentadbir Putrajaya. Dan kali ini bukan sahaja pensepadanan semula diadakan, undi awal dan pos diperbanyakkan, pengiraan undi juga dibuat serentak bagi memungkinkan kemenangan pihak kerajaan.


Kata mereka, rakyat sepatutnya dibenarkan memilih dalam suasana yang adil dan melambangkan pilihan sebenar mereka. Jika ianya tidak berlaku melalui PH, sampai bila-bila ianya takkan berlaku.



KELIMA : KOREKSI MASYARAKAT YANG SEMAKIN MEMBARAH


Mereka mendengar betapa parahnya masalah rasuah di negara ini. Mereka mendengar betapa pegawai bawahan pun didapati tertangkap dengan duit hingga jutaan ringgit.

Yang peliknya, tiadapun mereka itu didakwa. Dan dengan penangkapan itu, ia turut mencerminkan kerosakan institusi formal dan masyarakat dari atas hingga ke bawah. Yang nyatanya rasuah dan salah laku adalah membarah.

Dan ianya boleh dibaiki dari atas. Lihat saja Indonesia. Kira-kira tujuh menteri telah dibicarakan. Dulunya, rasuah sangat lah meruncing hinggakan tiba saja di lapangan terbang, di minta pegawai akan ‘ole ole’nya berbentuk rupiah. Namun masalah itu tiada lagi, satu sebabnya badan anti rasuah di sana tidak tuduk di bawah Pak Presiden, malah berada terus di bawah tuhan!

KEENAM : GST


Bagi para peniaga, GST adalah sesuatu yang memberi kesan terhadap kelangsungan ekonomi mereka. Bukan sahaja peniaga kecil, gudang dan hypermarket besar pun terkesan dengan penutupan outlet dan sebagainya.

BN dilihat tidak memberi petunjuk bahawa ianya bakal berakir, malah khabar angin mengatakan kadar peratusan GST bakal bertambah. Parti lain seperti PAS juga tidak menjadikan penghapusan GST sebagai modal perjuangannya.

Bagi golongan ini, kaum Tiong Hua khususnya, masalah kelangsungan ekonomi lebih penting dari masalah persepsi terhadap pemimpin. Kerana ini adalah masalah survival ekonomi mereka.

KETUJUH : PERIHAL PAS.


Bagi golongan ini Tun M adalah musuh tradisi. Namun ketidaktentuan haluan PAS dalam pertandingan kali ini membuatkan mereka untuk tidak mengundi parti itu dan sebaliknya mengundi PH.

Mereka tidak perlu keluar dari parti dan mereka cukup maklum kemungkinan nasib parti itu kali ini. Mereka yang mengikuti rapat perkembangan politik pasti melihat tinjaun INVOKE contohnya yang menjangka bahawa PAS bakal pulang dengan tangan kosong.

Dengan kata lain, pada kali ini, memberi undi untuk parti itu adalah bagaikan memberi kemenangan terhadap BN. Dan daripada menungkat BN, memberi undi untuk perubahan adalah lebih baik.


 

KELAPAN : MEREKA DI KUBU KUAT BN.

BN bagai mempunyai deposit tetap undi di tempat-tempat tertentu seperti Borneo dan komuniti Felda. Secara umumnya agak jarang mereka dari komuniti ini untuk tidak menyukai Tun, namun hakikatnya ada.

Di FELDA contohnya, bukan sedikit warga FELDA mengalami masalah keberhutangan hingga melibatkan ratusan ribu ringgit. Dari masalah baja, masalah tanaman semula, semuanya membebankan warga FELDA.

Bagi di sabah dan Sarawak pula, tarikannya adalah janji PH untuk mengkaji dan mempercepatkan Perjanjian Malaysia 1963. Janji PH juga adalah antara lainnya pulangan 20 peratus royalti minyak dan sebahagian cukai tempatan.
PERIHAL BORNEO

KESEMBILAN : UMUR TUN M


Tiada parti dalam PH yang bakal mendominasi pakatan itu. Maka Tun M sebagai perdana menteri adalah PM yang tidak boleh melakukan sesuka hatinya, diluar kemahuan semua pihak dalam PH.

Dan melihatkan umurnya dan mungkin tenaganya, paling lama dia bakal mejadi PM adalah satu penggal. Umum juga tahu bahawa DS Anwar Ibrahim dijanjikan bakal menggantikannya.

Daripada dapatan yang didengari, mungkin paling lama beliau berkuasa dalam dua tahun. Dan kali ini, adalah bagaikan waktu untuk perbetulkan apa yang perlu dibetulkan di negara ini, dan mmmungkin kesilapan lampunya sendiri.

KESEPULUH: GST, DS NAJIB DAN DS ROSMAH LIMA TAHUN LAGI.


Persepsi umum kepada dua watak ini adalah agak buruk. Keduanya dikatakan menyalhgunakan dana dan seterusnya membebankan rakyat.

Dalam Borneo menjadi deposit BN dan PAS menungkat BN, adalah tidak rasional bagi mereka ini untuk tidak mengundi PH. Bagi mereka, ini bukan mengundi kemudaratan yang lebih kecil, ini adalah persoalan penolakan marabahaya yang bakal menimpa.

Walaupun apa pun persepsi terhadap Tun M, memikirkan bahawa keduanya di puncak di penggal seterusnya amat lebih menakutkan. Maka mahukah keduanya untuk lima tahun lagi?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...