Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 18 Januari 2018

#UndiRosak & Sejarah PAS Yang Kalah Teruk Pada PRU 7.

Oleh : Firas Sina

Siapa kata boikot pilihan raya tidak memberi kesan apa - apa?

Dulu ketika dalam program tamrin Pas, As Syahid Al marhum Ustaz Ibrahim Libya berucap "Jika dikatakan mana pen kamu ( untuk memangkah undi ) ? Jawablah pen kami tiada, yang ada hanyalah golok.."

Sebuah gambaran penolakan proses pengundian dalam memilih sebuah kerajaan. Umum tahu Ustaz Ibrahim adalah ahli Pas yang pernah menyertai Pru sebagai calon sebelum kesyahidannya. Dan betapa resah gelisahnya Yang dipertua / Presiden Almarhum Fadzil Noor ketika itu bila mendapat tahu ahlinya ingin lakukan rebell. Resahnya sudah tentu tentang kesan kepada keputusan Pru ke 7 -1986 ketika itu. 


Diperingatkan, ketika itu belum ada lagi  Pakatan Rakyat atau Pakatan Harapan sebagai parti oposisi. Malah Angkatan Perpaduan Ummah pun belum terwujud lagi. Yang ada sebagai parti oposisi/ pembangkang terbesar mewakili melayu islam hanyalah Pas.

Hendak tahu apa kesannya? 

Pas kalah teruk dalam pru ke 7 dengan hanya menang 1 kerusi di Parlimen. Dan kesannya bukan itu saja. Setahun kemudian ramai ahli-ahli dan beberapa pemimpin Pas ditahan under ISA dalam Operasi Lalang.

Jadi apa yang manfaatnya #BoikotPru14 dan #undiProtes untuk kisah kekalahan teruk Pas dalam Pru7 itu? Nak minta sejarah berulang kembali ke?

Jawapannya tidak, walaupun kemungkinan untuk ke arah itu akan ada. Keputusan buruk yg diterima Pas itu memberikan tekad baru, bila mana Pas berjaya menawan negeri Kelantan 5 tahun selepas Pru-7.

Untuk hari ini pula berkenan #BoikotPru14, 
ia sememangnya ditujukan kepada calon-calon yang bertanding terutama dari oposisi, yang umum tahu betapa semakin sombong, bongkak, tak buat kerja untuk rakyat, kerap ponteng sidang Parlimen, lompat parti lain dan tidak punyai sensitiviti terhadap rakyat atau ahli/ penyokong parti bila mana mereka² ini mengangkat bekas Diktator tua tanpa merujuk kepada Rakyat.  

Tujuan #BoikotPru14 dan #UndiProtes adalah untuk kesedaran para ahli politik yang semakin hari kita lihat mereka ini berlagak seperti tuan walaupun yang sebenarnya rakyat adalah Tuan dan mereka para wakil rakyat itu hanyalah pekerja kepada rakyat. 

"Kesedaran itu akan membibit sebuah jalan revolusi dan kebodohan pula akan membawa kita kepada pemerintahan kuku besi"

#BoikotPru14
#UndiProtes

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...