Ahad, 28 Januari 2018

Laluan Basikal 'Paling Hina', 4 Juta Dan 6KM, Malaysia Cipta Sejarah Dunia.

"Adakah menteri fikir kita semua ini orang yang bangang?"

"Adakah ini boleh dianggap lorong basikal?"

"Inikah laluan yang bernilai 4 juta ringgit Malaysia itu?" 


Sumber : https://www.hmetro.com.my/setempat/2017/10/276520/bina-lorong-basikal-di-kl-siti-fatimah-nasir


Demikian luahan kemarahan netizens apabila menyaksikan sendiri laluan khas basikal yang dilaporkan bernilai 4 juta ringgit Malaysia. Sebelum ini lorong berkenaan menerima kecaman bertubi-tubi netizens kerana dilaporkan bernilai 4 billion namun rupa-rupanya Harian Metro tersalah lapor tentang nilai kos sebenar dan bersegera membuat permohonan maaf. 

Bagaimanapun itu tidak dapat mendiamkan kemarahan netizens apabila melihat sendiri laluan berkenaan yang disifatkan mereka sebagai acuh tak acuh.

Berikut adalah gambar-gambar lorong berbasikal di sekitar jalanraya Kuala Lumpur;






Laluan berbasikal sepanjang 6 kilometer dibina dengan kos sebanyak 4 juta.

Adakah ianya berbaloi?

Kami kongsikan sedikit pandangan netizens mengenai perkara tersebut dibawah ini;

Amir Hamzah : "Laluan berbasikal ini sepatutnya dibina di sebelah laluan penjalan kaki. Cuba tengok kat Jepun. DBKL ni bodoh ke tak buat semakan dengan rujuk pada negara-negara yang dah buat laluan basikal?".

Zahir : "Cat biru putih sepanjang 6 kilometer dan melayang 4 juta? Patutlah pergi balik Mekah satu jam!".

Alvin : "Idea bagus tapi pelaksanaan teruk. Shit DBKL.".

Chris : "Jalanraya dah sempit, kenderaan banyak kau boleh cat pula jalan sempit tu kaler biru konon-konon tunjuk prihatin. Bodohla kau. Negara lain bina lorong basikal siap dengan pakej keselamatan. Kau bina laluan basikal jalan berlubang lepas tu atas jalanraya yang bercat biru je. Apa safetynya? Kat UK siap penghadang
pemisah dengan kenderaan roda 4. Cukuplah kebodohan untuk hari ini. Cukuplah".


Afiza : "Bukan salah orang awam yang parking kereta atau motor kat laluan tu. Salah DBKL buat projek tak ikut spesifikasi".

Noor Jehan : "Kalau aku boleh bagi cadangan, aku suruh kerajaan buat lorong basikal kat kawasan luar bandar, kat tempat tak banyak kereta dan betul-betul atas laluan penjalan kaki. Tak sesuai sebenarnya kat tempat sesak macam ni sebab jalan sempit dan padat. Tak tahu la aku menteri sekarang otak mereka macam mana. Ini semua nak duit je aku rasa".

Sandra : "Jujur cakap, aku tak setuju idea laluan berbasikal kalau inila cara DBKL nak buat. Betul-betul melepaskan batuk di tangga. Cincai sangat dah ni".

S.Kumaren : "BULLSHIT. Projek nak duit. Bukan untuk rakyat".

Lorong basikal di luar negara;






Dan begini pula di Malaysia!


Anda bandingkan sendiri perbezaannya!

Selain dari pelaksanaan yang teruk dengan hanya mengecat laluan tersebut, DBKL juga dikecam kerana tidak konsisten. Laluan berbasikal yang tidak bersambung antara satu sama lain, putus-putus, kejap disebelah kiri bila melintas eh, laluan bersambung di sebelah kanan ini menyebabkan ramai penunggang basikal berasa marah dan terhina dengan pelaksanaan bertahap cincai ini.

Tiada penghadang yang memisahkan mereka dengan kenderaan berat, cat yang pudar, tiada papan tanda peringatan, laluan berlopak membuktikan yang DBKL seperti dengan sengaja membuang wang rakyat 4 juta ke dalam poket seseorang. Fikir-fikirkanlah. - 28 Januari 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...