Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 27 November 2017

Pensyarah Pelik Adun PAS Pilih Masuk PPBM Berbanding Amanah.

Oleh : Kamarul Yusof

KENAPA PERJUANGAN PRIBUMI BUKAN PERJUANGAN ISLAM RAHMATAN LIL 'ALAMIN JADI PILIHAN DATUK AMIRUDDIN?

Sama seperti kebanyakan rakan lain, saya juga tidak terkejut dengan tindakan ADUN Anak Bukit, Datuk Amiruddin Hamzah, meninggalkan PAS.

Sebaliknya, apa yang agak mengejutkan ialah bila PPBM, sebuah parti yang berteraskan kepada perjuangan pribumi, yang menjadi pilihan beliau.


Apatah lagi bila PPBM mutakhir ini sedang berhadapan dengan pelbagai masalah yang memungkinkan ia tidak dapat menyertai PRU 14.

Selain pemimpin dan ahli keluar parti, PPBM juga diberitakan gagal menguruskan parti dengan baik sehingga gagal mengadakan AGM.

Pelik juga bila difikirkan di saat ramai pemimpin dan ahli keluar dari PPBM, PPBM inilah yang menjadi pilihan Datuk Amiruddin untuk menyertai.

Kerana Datuk Amiruddin sebelum ini berada dalam PAS, ramai yang menjangkakan beliau akan menyertai AMANAH bila keluar dari PAS.

Ini kerana PAS adalah sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar perjuangannya, begitu juga dengan AMANAH yang mendakwa begitu.

Tercatat dalam Perlembagaan AMANAH matlamatnya untuk mendirikan sebuah negara dan masyarakat madani dengan Islam sebagai rahmat untuk semua.

Bila Datuk Amiruddin memilih untuk menyertai PPBM, bukan AMANAH, para pemimpin AMANAH perlulah merenung di mana salah dan silapnya gerak kerja mereka.

Memanglah memalukan bila AMANAH tidak menjadi pilihan Datuk Amiruddin sedangkan pemimpin seperti Timbalan Pengerusi AMANAH Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi, sendiri pernah memberikan bayangan kemasukan beliau ke dalam AMANAH.

Apa pun, kemasukan Datuk Amiruddin ke dalam PPBM mungkin juga boleh dikaitkan dengan latar belakang dan pemikiran politik beliau sendiri.

Ada yang berspekulasi mengenai hubungan peribadi beliau yang baik dengan Timbalan Presiden PPBM merangkap Pengerusi PPBM Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Ada juga yang berspekulasi mengenai penglibatan beliau di dalam JIM sebelum ini di mana kononnya menjadi agenda JIM untuk cuba menguasai semua parti.

Begitu juga, dari segi logik, tindakan Datuk Amiruddin menyertai PPBM, bukan AMANAH, adalah suatu tindakan yang cukup pragmatik dalam konteks Kedah.

Ini kerana parti yang diberi peranan untuk menerajui Kedah dalam PRU 14 oleh Pakatan Harapan bukanlah AMANAH, mahupun PKR, tetapi adalah PPBM.

Jadi, jika jawatan dalam kerajaan negeri atau keupayaan mempengaruhi dasar kerajaan negeri yang menjadi pertimbangan, sudah tentulah PPBM akan menjadi pilihan.

Bagaimanapun, bacaan bahawa Pakatan Harapan akan mampu mengambil-alih pentadbiran Kedah dari Barisan Nasional bukanlah satu perkara yang pasti kerana apa saja boleh terjadi.

Apa yang pasti dan jelas terbukti kini ialah Datuk Amiruddin adalah seorang pemimpin yang berani, paling tidak beliau berani melanggar bai'ah yang dibuat dengan PAS!

Sama ada keberanian beliau ini akan menghasilkan natijah yang positif di dalam kehidupan beliau atau tidak serta sama ada ia perlu dicontohi atau tidak adalah soal lain pula.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...