Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 27 November 2017

CEO Cadang Nama Proton Ditukar Ke Bahasa Cina, 'Bao Teng'.

Ketua Pegawai Eksekutif Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd (Proton) yang baru, Chunrong mencadangkan agar nama Proton ditukarkan kepada 'Bao Teng' ketika berucap pada Persidangan Usahawan Malaysia-China kali ke 7 pada jumaat lepas lapor China Press.
Laporan itu menyebut, Churong mencadangkan penjenamaan semula kerana katanya, orang China sudah biasa menterjemah Proton menjadi ‘Bao Teng’ tetapi rakyat Malaysia menggelarnya ‘Pu Teng’.
Beliau berkata, ‘Bao’ bermakna khazanah, manakala ‘Pu’ membawa maksud biasa.

Pertengahan Mei lalu, DRB-Hicom mengumumkan penjualan 49.9 peratus sahamnya dalam Proton kepada Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd (Geely) yang sebelum ini mengambil alih Volvo dari Sweden.
Urus niaga itu juga membolehkan Geely memiliki kepentingan 51 peratus dalam pembuat kereta Britain, Lotus daripada Proton pada harga £51 juta (RM277.85 juta), manakala baki 49 peratus lagi menjadi milik Etika Automotive Sdn Bhd.
Chunrong turut berkata matlamat Proton seterusnya ialah meningkatkan perkhidmatannya.
“Walaupun kualiti kereta Proton amat baik, tetapi kualiti perkhidmatan termasuk indeks kepuasan jualan dan indeks khidmat pelanggan sangat teruk, paling teruk di seluruh negara,” katanya

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...