Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 13 Oktober 2017

Mufti Perlis Puji Unit Amal PAS Kerana Uruskan Jenazah Kassim Ahmad.

Ustaz Asri Zainal Abidin yang juga mufti Perlis atau dikenali sebagai MAZA hari ini memuji tindakan Unit Amal PAS Kedah kerana menguruskan jenazah Kassim Ahmad. 

Menulis di facebook beliau, Ustaz Asri menyifatkan tindakan PAS menguruskan jenazah Kassim Ahmad wajar dipuji dan satu tindakan yang terhormat. Pujian yang sama turut diberikan kepada Mufti Kedah. 


"Walaupun apa pun perbezaan pendapat, namun tindakan Unit Amal PAS Negeri Kedah semalam menguruskan jenazah tokoh sastera dan penulis yang ternama Kassim Ahmad wajar dipuji. Jika benar seperti yang parti itu sebarkan. Ia satu tindakan terhormat. Kepujian utama patut diberikan SS Dato Mufti Negeri Kedah. 

"Pandangan dan keputusan beliau yang menyelesaikan masalah. Kita tidak bersetuju dengan Kassim Ahmad dan mengkritik pandangan beliau khususnya berkaitan hadis, namun kita tidak boleh memutuskan hakikat kedudukan beliau di sisi Allah. Hanya Allah Yang Maha Tahu," katanya di status Facebook.

MAZA turut menulis bahawanya beliau pernah mengajak tokoh terkenal itu untuk berdebat bagi membincangkan pandangannya dalam isu tertentu.

"Di sana banyak persoalan ilmiah dalam bidang berkaitan yang seseorang perlu memahami dengan teliti. Perlu berlaku iqamah al-hujjah (penegakan hujah) sebelum seseorang dihukumkan akidahnya. Apakah penegakan itu telah berlaku? Apakah di sana ada persoalan-persoalan yang tidak diberikan kepadanya jawapan yang mencukupi? Pengalaman peribadi saya, saya pernah mengajak beliau berdialog terbuka tentang hadis di Sinar Harian," katanya.

"Beliau bersetuju. Sinar juga setuju. Namun ada pihak lain yang menggagalkannya. Dukacita. Apapun, semoga beliau ada keuzuran dan alasan di sisi Allah. Kita hanya mengetahui yang zahir dan membahaskannya, Allah mengetahui yang zahir dan batin. Penilaian Allah maha adil untuk semua hambaNYA," katanya lagi.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...