Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 19 Oktober 2017

Mat Sabu Diputuskan Tak Bersalah, Bebas Atas Pertuduhan Fitnah Bukit Kepong.

Oleh : Bernama
Mahkamah Rayuan hari ini membebaskan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu daripada dua pertuduhan memfitnah berhubung kenyataannya mengenai insiden Bukit Kepong pada 1950.
Tiga panel hakim dianggotai Datuk Tengku Maimun Tuan Mat, Datuk Ahmadi Asnawi dan Datuk Rhodzariah Bujang menolak rayuan pihak pendakwaan dan mengekalkan pembebasannya daripada pertuduhan itu.
Pihak pendakwaan merayu terhadap keputusan Mahkamah Sesyen Butterworth dan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang yang membebaskan Mohamad yang juga dikenali sebagai Mat Sabu, di akhir kes pendakwaan tanpa dipanggil membela diri.
Dalam keputusan sebulat suara itu, Tengku Maimun yang mengetuai panel terbabit berkata mahkamah mendapati tiada sebab untuk menyimpang daripada alasan yang dibuat Mahkamah Tinggi Pulau Pinang bahawa pertuduhan yang dikenakan terhadap Mohamad adalah cacat.
“Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dan hakim perbicaraan tidak tersalah arah untuk menyimpulkan bahawa pihak pendakwaan tidak cukup membuktikan kes prima facie,” katanya.
Mat Sabu didakwa memfitnah anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan pengganas komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Muar pada 23 Feb 1950.
Tertuduh juga menghadapi pertuduhan pilihan iaitu memfitnah tiga anggota polis iaitu Konstabel Marin Abu Bakar Daud, Konstabel Jaafar Hassan dan Yusoff Rono serta anggota keluarga mereka pada masa, tarikh dan tempat yang sama.
Mat Sabu, 61, didakwa melakukan perbuatan itu dalam ceramahnya di Pusat Asuhan Tadika Islam (Pasti) Al Fahmi, Markas Tarbiyah PAS Padang Menora, Tasek Gelugor Pulau Pinang pada 21 Ogos 2011.
Timbalan Pendakwa Raya Nurulhuda Nur'aini Mohamad Nor berhujah pertuduhan itu tidak cacat kerana kesalahan dinyatakan dalam pertuduhan.
Sebaliknya peguam yang mewakili Mat Sabu, Mohamed Hanipa Maidin berhujah, dengan menyatakan inti pati kesalahan anak guamnya, tidak dinyatakan dalam pertuduhan.
Ketika ditemui di luar mahkamah, Mat Sabu berkata beliau amat lega dengan keputusan itu selepas mahkamah menolak rayuan pihak pendakwaan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...