Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 13 Oktober 2017

Masjid Taknak Urus Jenazah Kassim Ahmad? Ini Penjelasan Dari Anak Angkat Arwah!

Tiada isu Unit Amal PAS tolong kebumikan arwah. Keluarga arwah membayar rm1,500 untuk proses menguruskan pengebumiannya, itulah kenyataan yang dikeluarkan oleh anak didik yang juga dianggap sebagai anak angkat kepada tokoh sasterawan terkenal, Kassim Ahmad.

"Saya dan keluarga agak rapat dengan arwah dan keluarga arwah. Ayah saya yang bantu keluarga arwah uruskan soal pengebumian. Apa yang dicerita tu tak lebih macam plot untuk raih undi, konon PAS dah terbuka. Hakikatnya, itu perbuatan yang paling munafiq. Menangguk di air keruh. Tiada isu konon PAS Amal bantu tolong kebumi. Keluarga arwah terpaksa bayar RM1500 (diminta oleh orang tertentu yan katanya AJK Masjid) untuk uruskan pengebumian," katanya ketika dihubungi oleh wakil kami yang bertanyakan penjelasan lanjut berikutan penyebaran isu ini di sosial media.

Beliau turut menulis perihal penyebaran cerita berkenaan di akaun facebook miliknya bagi memberikan pencerahan kepada orang ramai.


"Dalam kes ini, keluarga arwah telah membayar sejumlah wang tertentu kepada seseorang agar kesemua urusan berkaitan pengebumian dapat berjalan dengan lancar.

Terserahlah kepada individu (yang terima wang pembayaran) tersebut untuk mengupah Ahmad ke, Jusoh ke, Mat Deris ke untuk menjalankan tugas mereka walaupun ianya dari UMNO, PKR mahupun PPBM sekalipun! Oleh itu, apa yang didakwa dalam penyebaran gambar-gambar tersebut adalah karut dan tidak benar," katanya di post berkenaan.

Malahan cerita seorang paderi yang kononnya mahu menguruskan pengebumian jenazah Kassim Ahmad juga merupakan cerita fitnah.

"Paderi Tan Sri Emeritus Joseph Murphy Pakiam datang dari Kuala Lumpur untuk memberikan penghormatan terakhir pada kawan baiknya, (Kassim Ahmad) dan tidak pernah mengeluarkan apa-apa kenyataan mahu menguruskan jenazah arwah di perkuburan kristian seperti yang disebarkan oleh sesetengah pihak," katanya lagi. 


Kami tidak pasti siapakah individu pertama yang menyebarkan cerita ini dan apakah tujuannya tetapi setakat ini Mufti Kedah pihak yang dinamakan dalam cerita yang tular itu dan PAS Kedah belum lagi mengeluarkan apa-apa kenyataan rasmi berkenaan dakwaan yang tular itu.

Hasil tinjauan yang pihak kami jalankan, kenalan rapat Kassim Ahmad pada pagi pemergian arwah memaklumkan jenazah akan dikebumikan di Masjid Al-Huda Kelang Lama, Kulim, Kedah dan sememangnya arwah dikebumikan disitu jadi kami kurang faham apakah yang dimaksudkan oleh pihak tertentu terdapat masjid yang enggan menguruskan jenazah.

Maklumbalas yang diterima kami menerusi halaman facebook Ameno World pula terdapat respon yang ditulis oleh Abd Shukor Abd Hamid yang memaklumkan sebenarnya unit jenazah ada meminta pandangan dari pihak yang berauthoriti termasuklah pimpinan bagi menguruskan jenazah Kassim Ahmad.



"For info min ..urusan jenazah ni libatkan banyak pihak. Hospital, pdrm, ajk masjid, majlis fatwa negeri, kadhi dan pejabat agama daerah. Begitu juga komunikasi ahli keluarga dengan unit urusan jenazah masjid. Bebetulan semua sukarelawan unit jenazah itu aktivis pas. Depa tak pakai baju parti semasa mandi, kafan dan sembahyang (imam pun org pas) cuma penggali kubur yang pakai. Kalau semua pakat pakai, lagi banyak fitnah timbul. Saya ada di masjid dari mula jenazah tiba hingga kebumi," katanya.

Beliau turut meluahkan kekesalan meskipun telah buat persediaan secukupnya untuk elakkan fitnah dan aib namun perkara itu masih terjadi dan hanya mampu perhatikan sahaja fitnah yang berleluasa, tambahnya.

"Unit jenazah telah minta pandangan dari pihak authoriti (termasuk pimpinan parti) sejak terima berita kematian seawal jam 10.00 pagi dan buat persediaan secukupnya untuk hindarkan pekara aib dan fitnah. Benda tu tetap terjadi dan kami disini hanya perhati fitnah yang tersebar itu. Nasihat untuk admin, tak payah up anything berkaitan isu ini," katanya lagi.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...