Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 13 Oktober 2017

Isu Pengebumian Kassim Ahmad - Hanya PAS Je Sudi Tolong Uruskan, Betul Ke?

Pada semalam tularnya cerita kononnya pihak masjid dan pengurusan jenazah enggan terima dan menguruskan mayat cendekiawan terkenal, Kassim Ahmad. Kassim Ahmad meninggal dunia pada jam 10 pagi, 10 Oktober, selepas menghadapi masalah kesukaran untuk bernafas setelah koma sebelumnya.

Selepas berita kematiannya dilaporkan, pelbagai pihak tampil dengan pelbagai reaksi. Ada yang menyampaikan takziah dan ada yang mencaci maki arwah. Ada juga yang mahu buat perdebatan dan forum bagi membincangkan status keislaman Kassim Ahmad dan ada yang beranggapan arwah telah murtad dan kafir malahan haram untuk dikebumikan cara Islam.

Walaupun tidak menyebut nama, ramai percaya MAZA telah menyindir kematian arwah menerusi status facebooknya manakala Mufti Perak tampil menyeru agar kesemua pihak menghormati kematian tersebut - satu situasi yang pelik kerana selalunya MAZA dianggap berada di pihak yang rasional dan lebih berkompromi berbanding Harussani yang sering dilabel sebagai agamawan jumud dan kuno.

Kematian Kassim Ahmad juga menjadi topik pergaduhan netizens terutamanya dikalangan orang Islam. Antaranya mereka bergaduh kerana terdapat sesetengah pihak yang menyokong PAS menyebarkan cerita bahawanya pihak masjid enggan terima dan menguruskan jenazah.


"Mayat Kasim Ahmad ditanam oleh sukarelawan PAS di masjid Kelang Lama Kulim. Ada masjid yang tak mahu terima. Ada badan pengurusan mayat yang tak mahu terima. Petugas PAS terima setelah rujuk nasihat dari mufti Kedah.. 

Seorang paderi kristian datang ziarah mayat di kubur. Katanya sahabat Kasim Ahmad. Paderi akan ambil alih pengurusan mayat kalau semua pihak tak mahu terima... Tahniah Sukarelawan PAS !! Inilah sifat semula jadi kalian.. Walaupun...dihina dicaci oleh golongan anti hadis & penentang2nya... Tapi hati kalian terlalu mulia...," kata Wan Kamarul Wan Amir di dalam akaun facebook beliau.

Fakta kes

1. Kassim Ahmad meninggal pada pagi 10 Oktober dan keluarganya melaporkan arwah akan dikebumikan selepas Isyak dan urusan pengebumian sememangnya selesai dikebumikan pada hari yang sama bagaimanapun lebih awal dari yang dijadualkan iaitu selepas waktu mahgrib. Pada jam 7.32 urusan pengebumian jenazah selepas disempurnakan.


2. Ada petugas yang memakai baju PAS ketika menguruskan jenazah. Bagaimanapun setakat ini tiada apa-apa kenyataan rasmi dari PAS ataupun mufti Kedah berhubung insiden ini. Bagaimanapun pihak kami dimaklumkan kesemua mereka sememangnya adalah petugas di masjid berkenaan.

3. Kehadiran paderi di pengebumian Kassim Ahmad ialah untuk memberikan penghormatan terakhir dan bukannya untuk mengambilalih pengurusan jenazah. 



4. Paderi tersebut bernama Tan Sri Murphy Pakiam. Beliau hadir ke Masjid Al Huda di Kulim kerana dimaklumkan arwah berada disitu untuk disempurnakan jenazahnya. Murphy Pakiam adalah bekas archbishop Kuala Lumpur dan juga merupakan seseorang yang rapat dengan Kassim Ahmad. Mereka pernah hidup berjiran semasa tinggal di Bukit Gelugor, Pulau Pinang pada tahun 60 an.

5. Kesemua keluarga termasuk isteri, anak-anak dan cucu Kassim Ahmad berada di masjid dari awal hingga selesainya urusan pengebumian jenazah. Kecuali anak perempuan kedua arwah yang menetap di Perancis kerana tidak sempat pulang.

6. Beberapa individu, aktivis dan tokoh yang dikenali turut hadir ke majlis pengebumian tersebut antaranya; Adam Adli, Dr. Syed Husin Ali dan Mohideen Abdul Kader.

7. Untuk rekod, isu pengebumian Kassim Ahmad yang diviralkan ini ditulis selepas dua hari jenazahnya disempurnakan mengikut kematian orang Islam.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...