Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 11 Oktober 2017

Adik Shafie Apdal Disiasat SPRM, Rumah Digeledah.

Adik bekas menteri persekutuan dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan berhubung penyelewengan dana pembangunan luar bandar di Sabah bernilai RM1.5 bilion, lapor Bernama pada semalam.


Timbalan Ketua Pesuruhjaya Operasi, Azam Baki turut mengesahkan bahawanya SPRM telah menahan adik kepada Shafie Afdal itu pada jam 9.30 pagi semalam ketika beliau hadir untuk memberikan keterangan kepada agensi berkenaan. 

Hamid Apdal ialah seorang ahli perniagaan yang berusia 52 tahun. Beliau juga merupakan ahli UMNO cawangan Semporna. Semalam SPRM juga turut mengeledah rumah beliau yang terletak di Putatan.

Lima pegawai dan anggota SPRM datang ke rumah adik Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal itu pada jam 3 petang semalam dan dilaporkan keluar pada jam 6 petang.
Difahamkan, pasukan SPRM datang bersama Hamid, yang hadir di pejabat SPRM Kota Kinabalu bagi memberi keterangan berhubung kes berkenaan.
Berdasarkan maklumat, beberapa barangan dan dokumen yang dipercayai bahan bukti untuk kes itu turut dirampas dalam operasi tiga jam itu, memetik laporan Berita Harian.
Setakat ini 6 yang ditahan ialah;
1. Naib Presiden Warisan - Peter Anthony
2. Ketua Pemuda Warisan - Mohd Azis Jamman
3. Bekas Timbalan Setiausaha KKLW
4. Ahli perniagaan yang berusia 54 tahun
5. Ketua Pemuda UMNO Tenom, Jamawi Jaafar
6. Ketua Pemuda UMNO Tawau, Arrifin Kassim

Hamid ialah individu yang ketujuh ditahan dalam siasatan kes ini.
60 syarikat akan disiasat kerana dipercayai terlibat dengan skandal penyelewengan tersebut. SPRM akan turut memanggil 32 orang saksi bagi membantu siasatan.
Kes penyelewengan ini membabitkan peruntukan berjumlah 7.5b dari kerajaan persekutuan untuk Sabah bagi projek-projek menaiktaraf, pembangunan, penyediaan infrasktuktur, dan bantuan orang miskin.
Setakat ini 1.5b dikesan telah hilang dari peruntukan tersebut akibat 'disedut keluar' oleh pihak tertentu.
Penyelewengan ini dikatakan bermula dan berlaku di antara 2009 hingga 2015, ketika Shafie Apdal memegang jawatan sebagai menteri di Kementerian Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah.


 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...