Khamis, 14 September 2017

Kutip Derma Boleh Hidupkan Balik Mangsa Yang Dah Terkorban Ke? Penyokong PH Mengamuk Kaw-Kaw Marahkan Kecuaian Pengurusan Tahfiz.

Oleh : Awang
Semalam kita dikejutkan dengan berita PM kita pergi menghadap Presiden US, bukan memohon bantuan Amerika untuk memulihkan ekonomi Malaysia yang tenat tetapi sebaliknya mahu menawarkan bantuan Malaysia untuk membantu menaikkan ekonomi Amerika.
Tahfiz Iftifaqiyah
Hari ini kita dikejutkan pula dengan tragedi kebakaran di Darul Qur'an Iftifaqiyah di Dato Keramat yang meragut nyawa 23 orang, iaitu 21 anak murid dan 2 guru, manakala 20 orang lebih dilaporkan cedera parah, dan ramai lagi yang masih terperangkap.
Ini bukan kali pertama kejadian seperti ini berlaku di sekolah agama persendirian, tak kira lah apa benda nama pun, Darul Qur'an ke, Madrasah ke, Pondok ke, Ma'ad Tahfiz ke.... diikuti oleh nama-nama dalam bahasa Arab yang kadang-kadang nak sebut pun susah sampai berbelit lidah... Al itu lah, Al ini lah, tinggal lagi Madrasah Al-B dan Ma'ad Al-F je yang belum ada.
Marah ke..? Ya, memang aku marah.... Bukan sebab kebakaran itu saja, tapi banyak sebab lain yang menyebabkan aku marah dengan sekolah agama persendirian ni. Cakap memang senang, dah takdir, nama pun kemalangan..... butoh pak hang..! Itu cakap orang Qadariyah yang beriman dengan Qada' dan Qadha dengan cara yang salah...!
Kamu tak fikir ke, pasal apa selama ini hanya madrasah, pondok, ma'ad dan pusat tahfiz persendirian yang terbakar...? Sebab ustaz-ustaz yang mengendalikan sekolah agama itu mengambil mudah tentang ciri-ciri keselamatan.
Bangunan tidak ikut spesifikasi....! Sistem pendawaian elektrik macam mana...? Kawalan api macam mana..? Asrama macam mana...? Bilik tempat belajar macam mana..? Tandas macam mana..? Dapur macam mana...? Semua itu tak lulus lah...! Bangunan tak ada CF...! Itu belum cerita bab kebersihan lagi...!
Seperti kejadian yang berlaku hari ini. Kebakaran bermula di pintu utama.... Murid-murid terperangkap.... Pintu belakang tak ada...! Tingkap tak boleh buka...! Alat pemadam api tak ada...! Macam ini kamu kata takdir Allah...? Fuck you...!
Bila berlaku macam ni, mulalah kutip derma kilat, konon nak membantu Darul Qur'an yang ditimpa musibah... lancau...! Nak bantu taukeh agama tu buat apa...? Yang jadi mangsa ialah budak-budak...! Yang terkorban bukannya taukeh agama tu...! Ingat duit derma boleh kembalikan nyawa murid-murid ke...?
Taukeh tu dah kaya.... Boleh dikatakan semua pengusaha sekolah agama persendirian pakai kereta mewah, rumah besar, bini lebiih dari satu..... Kerana ibubapa yang hantar anak belajar di sekolah persendirian semuanya orang senang, orang banyak duit.... Tetapi yang hidup dha'if ialah budak-budak tu....!
Sepatutnya pihak kerajaan kena tegas dalam soal ini.... Pedagang agama yang tak cukup duit, tak payah nak buat gatal batu pelir nak bukak perusahaan sekolah agama...! Tak ada faedah pun...! Sekarang ni kalau makan di mana-mana restoren di sekitar Lembah Klang, bersepah-sepah peminta sedekah yang terdiri dari pelajar pusat tahfiz, darul qur'an, madrasah, ma'ad duk ganggu orang tengah makan.
Ini ke yang Islam suruh...? Bila tanya dari tahfiz mana...? Dari Kedah lah, dari Perlis lah, dari Perak lah..... Habis kau datang mintak sedekah tiap-tiap malam kat KL, bila masa kau belajar...? 
Terus lari, pergi ke meja lain pulak.... Begini ke imej Islam yang kita nak tonjolkan dalam negara yang berbilang agama...? Orang bukan Islam pun nampak lah, budak-budak yang berpakaian agama kerja minta sedekah ke hulu ke hilir, ustaz-ustaz pulak pakai kereta mewah dan hidup gaya mewah.... Apa ni...?
Benda ni bukan wajib pun....! Cuba kira dah berapa tahun pondok-pondok agama persendirian ini beroperasi, berapa pusat tahfiz yang ada di seluruh negara, setiap tahun berapa orang yang menamatkan pengajian.... di mana mereka sekarang...? Mana...? Setiap bulan puasa, surau-surau dan masjid-masjid upah lepasan ma'ah tahfiz suruh jadi imam solat tarawih... AJK suaru masjid upah orang Thailand jugak...!!!!
Dan kalau ya pun pelajar tahfiz di sini yang diambil jadi imam solat tarawih, setakat itu saja ke...? Habiskan masa bertahun-tahun belajar di pondok, setakat nak jadi imam solat tarawih saja...?
Eh, untuk nak jadi orang Islam yang baik, silibus matapelajaran Pengetahuan Agama Islam di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan dah cukup lah.... Orang-orang yang jadi tokoh agamawan sekarang, hampir semuanya berasal dari sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan saja. Paling alim pun, masuk sekolah menengah agama kerajaan, orang panggil sekolah Arab... Itu saja....! 
Mereka ambil SPM juga, cuma kalau sekolah menengah biasa ada aliran Sains, aliran Sastera, Aliran Perdagangan, yang sekolah Arab ada aliran Agama.... Bila dah habis SPM, ada yang melanjutkan pelajaran dalam bidang konvensional macam budak sekolah menengah jugak, ada juga yang ambil jurusan profesional, dan yang nak sambung dalam bidang agama melanjutkan pelajaran ke Mesir, Jordan, Madinah..... Yang masuk sekolah agama persendirian, di mana mereka...?
Cuba tanya Mufti Perlis sekarang, dia sekolah mana dulu...? Kolej Islam Klang, sekolah asrama penuh... Pelajar Kolej Islam Klang pun belajar macam budak sekolah asrama penuh lain jugak.... Yang aliran sains ambik jugak subjek fizik, kimia, biologi bagai..... Tak payah masuk darul itu ini, ma'ad itu ini, tahfiz itu ini, pun...!
Aku dari dulu lagi, cukup tak setuju hantar anak masuk ke pusat tahfiz lah, pondok lah, madrasah lah.... Dulu masa anak saya kecik, isteri pernah tanya, tak nak hantar ke pusat tahfiz ke...? Saya tanya balik, untuk apa...? You tell me why we should send our boy to the private religious school...? For what purpose...? (Bini aku tak boleh jawab, bukan sebab dia tak reti cakap orang putih, tapi sebab dia pun tak tahu untuk apa hantar anak ke pondok dan pusat tahfiz).
Masa anak nak masuk tadika, aku tak bagi anak masuk Pasti, walaupun masa tu aku wala'un tegar.... Aku tak percaya, bagi aku tak ada faedah pun.
Eh, untuk nak jadi orang islam yang baik, yang patuh kepada perintah Allah dan Rasul, dan meninggalkan larangan Allah dan Rasul, untuk kenal dosa-pahala, untuk tahu mana halal mana haram, untuk beribadat kepada Allah, untuk memahami rukun iman dan rukun Islam, tidak semestinya kena mengaji banyak.... mengaji sikit tapi faham agama jauh lebih baik dari mengaji banyak tapi tak faham-faham...! Sama jugak, amalan yang sedikit tapi menurut sunnah nabi jauh lebih baik dari amalan yang banyak tapi penuh dengan bid'ah.
Jika Allah berkehendak untuk memberi kebaikan kepada seseorang, yang pertama Allah bagi dia mudah faham agama.... Syurga Allah bukan diciptakan untuk orang yang banyak ilmu, tetapi untuk orang yang patuh kepada perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.
Sekarang kita boleh tengok sendiri depan mata.... Orang yang berlagak seperti ulamak, semuanya terbukti menjual agama untuk kemewahan dunia.
Akhir kalam, Nabi SAW bersabda : "Yassiru wala tu’assiru" Maksudnya : “Permudahkanlah dan janganlah engkau menyusahkan."
Orang yang tak masuk sekolah agama mudah faham hadis ni, tapi orang yang masuk sekolah agama, ustaz dia tukar maksud hadis itu menjadi kata pujangga : Islam itu mudah tetapi jangan kamu memudahkan.... nampak..?

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...