Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 23 Jun 2017

Ini Bukti Hanya Pembangkang Je Lawan GST 60 Barangan Di Parlimen - MP BN Jadi Kayu..

Tiba-tiba Dato’ Seri Johari Ghani bayangkan MoF = Kementerian Kewangan adalah wira apabila bertindak membatalkan laju-laju pelaksanaan GST ke atas lebih dari 60 jenis barangan makanan asas ke atas pengguna.

Kenyataan itu boleh dipetik dari sesawang Bernama yang dilaporkan pada 20 Jun lepas.


Gambar - MiloSuam

"Item tersebut memang tidak sepatutnya dikenakan GST buat masa ini. Saya sudah beritahu pihak kastam setiap barang yang hendak dikenakan GST perlu dibawa ke peringkat kementerian kewangan dan kita akan bawa ke kabinet. Ia tidak boleh dikenakan (GST) tanpa kelulusan kabinet," katanya kepada pemberita.

TIDAK PATUT DIKENAKAN GST BUAT MASA INI - Inilah kenyataan Johari yang membayangkan bahawanya senarai barangan tersebut berkemungkinan besar akan dikenakan GST pada masa akan datang.

Selain itu tindakan Johari menyalahkan pihak kastam adalah bukti kementerian kewangan bersikap lepas tangan dan sedang cuba memperbodohkan rakyat Malaysia.

Semakan kami di sesawang rasmi Hansard Parlimen menemukan beberapa perkara menarik untuk dikongsikan kepada pembaca-pembaca blog kami.

Ini bukti MoF sendiri yang bawa usul pindaan;



"Kementerian kewangan akan mencadangkan.."

Ayat ini sahaja sudah membuktikan pindaan tentang GST 60 barangan adalah di bawah bidang kuasa MoF dan di bawah arahan kementerian terbabit.

Sebenarnya sebarang jenis pindaan ataupun perubahan mahupun usul berkaitan GST adalah di bawah kesedaran, pengetahuan mahupun kelulusan dari pihak Kementerian Kewangan terlebih dahulu sebelum lain-lain agensi kerajaan diberi hak kuatkuasa untuk melaksana. Cukai bukannya di bawah bidang kuasa kastam pun. Kastam ialah badan pelaksana sahaja.

Bukti MoF bahas laju-laju enggan beri penerangan lanjut..


Semakan juga mendapati Wong Chen, Kelana Jaya - PKR mempersoalkan tindakan kementerian kewangan yang membahas usul berkenaan laju-laju tanpa memberikan masa dan ruang kepada wakil rakyat untuk memahami usul berkenaan dengan jelas dan terperinci.

Untuk rekod, usul berkenaan dibawa oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Wira Othman Aziz pada 4 April 2017 yang lepas.

Pokok Sena, Kapar bahas dan lawan




Semakan kami juga mendapati Ahli Parlimen Pembangkang seperti Mahfuz Omar - Pokok Sena dan Manivannan - Kapar bangkit mempersoalkan pelaksanaan GST ke atas barangan keperluan OKU dan makanan asas seperti mee, laksa dan roti serta lain-lain berkaitan.

Tiada rekod dalam Hansard Parlimen 4 April yang mencatatkan bantahan atau perbahasan dari mana-mana wakil rakyat Barisan Nasional yang mempersoalkan tentang pelaksanaan GST ke atas lebih dari 60 barangan makanan yang sering dibeli orang ramai.

Inilah bukti tepat betapa mereka sangat menjaga kepentingan poket sendiri berbanding memikirkan masalah rakyat kebanyakan. Fikir-fikirkan ini sebelum anda memangkah sebarangan di peti undi.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...