Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 12 Mei 2017

Najib Dimalukan Rauf Dalam Sambutan Ulang Tahun UMNO Ke 71 Kata Ahli UMNO.

Oleh : Yob Thambi
NAJIB DIMALUKAN RAUF DALAM SAMBUTAN ULANG TAHUN KE-71 UMNO
Sambutan ulang tahun ke-71 UMNO berjaya memalukan Presiden, YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak apabila ahli parti keramat ini sanggup mem-boo-kan beliau dan kepimpinan parti akibat tidak berpuas hati dengan cara acara kemuncak dikelola.
Gambar - Idris Haron
Sambutan itu yang seharusnya menjadi titik penting untuk pembakar sangat jentera UMNO menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 ternyata gagal dan memalukan, bukan sahaja kepada kepimpinan parti malah parti sendiri.
CABUTAN BERTUAH
Rata-rata ahli yang menghadiri sambutan itu berang dan bengang apabila acara kemuncak - CABUTAN BERTUAH - yang menawarkan tujuh buah kereta dan 10 motosikal dikelolakan dengan penuh tanda tanya dan misterius.
Majoriti yang hadir dalam sambutan itu mempersoalkan cara pemenang cabutan bertuah dipilih, lebih-lebih lagi apabila pengacara tiba-tiba mengumumkan nama pemenang hadiah utama - PROTON PERDANA - tanpa melakukan acara cabutan.
Lebih aneh lagi, semua nama pemenang telah berada di skrin, lengkap dengan nombor kad pengenalan dan BUKAN NOMBOR AHLI UMNO, seolah-olah pemenang telah diketahui seminggu lebih awal. Malah sesiapa pula boleh mewakilkan pemenang untuk mengambil hadiah
Jika begitu, mengapa pula Setiausaha Kerja UMNO Malaysia, Datuk Rauf Yusoff heboh di media kononnya pemenang akan ditentukan semasa malam Sambutan Ulang Tahun dan diwajibkan berada di Stadium Negara Bukit Jalil?
Lebih unik lagi, kononnya sesiapa yang ingin menyertai cabutan bertuah itu disyaratkan untuk mendaftar melalui aplikasi "Malaysia4All", seharusnya arahan itu perlu dibuktikan di atas pentas malam ini.
Pemenang harus membuktikan mereka telah mendaftar dengan aplikasi tersebut, malangnya tiada.
Rata-rata ahli UMNO bukan kecewa kerana tidak menang hadiah cabutan bertuah itu, sebaliknya mereka kecewa dengan cara cabutan dilakukan. Mereka mahu lihat cabutan itu dilakukan secara telus dan dilakukan semasa malam sambutan tersebut, malangnya semua pemenang telah diketahui lebih awal.
TAYANGAN VIDEO
Itu baru satu bab. Bab kedua pula mengenai tayangan video yang dipaparkan melalui skrin mega kepada lebih 30,000 ahli UMNO yang hadir.
Video yang dipaparkan mengenai perancangan UMNO dan pelan pembangunan bangunan pejabat parti itu yang baru hanya memaparkan wajah Rauf berkali-kali.
Setiap video berkaitan UMNO hanya memaparkan Rauf, Rauf dan Rauf sehingga menenggelamkan imej Datuk Seri Mohd Najib sebagai Presiden UMNO.
Siapakah Rauf ini? Tidak lebih dia hanya macai setiausaha kerja yang menjalankan fungsi membantu pentadbiran UMNO Malaysia. Sebaliknya dalam majlis sambutan itu, wajah Rauf lebih kerap keluar di skrin besar berbanding Datuk Seri Najib.
Apakah sebenarnya secara tersirat Rauf cuba memberitahu audien dan ahli UMNO bahawa SETIAUSAHA KERJA lebih utama daripada PRESIDEN UMNO.
Jelas ini sebenarnya cubaan mensabotaj imej Datuk Seri Mohd Najib secara tersusun dan halus.
PENYERAHAN AL-QURAN DAN KERIS
Masuk bab ketiga, semasa acara penyerahan al-Quran dan Keris oleh hulubalang kepada Presiden UMNO.
Nampaknya Datuk Seri Mohd Najib agak terpinga-pinga kerana tiada penerangan diberikan kepada beliau sehingga beliau dilihat tidak mengetahui tindakan yang perlu dibuat semasa diserahkan al-Quran kepadanya.
Lebih memalukan lagi apabila diserahkan keris kepada Presiden UMNO, sekali lagi Datuk Seri Mohd Najib terpinga-pinga kerana tidak diberikan penerangan oleh pihak penganjur mengenai hal tersebut.
Malah jika dilihat lebih teliti melalui upacara penyerahan tersebut, Rauf pula memberikan arahan kepada Datuk Seri Mohd Najib ketika semua mata sedang tertumpu kepada acara.
SUSUN ATUR KEHADIRAN
Caca-merba. Itulah bab keempat yang memalukan sepanjang sambutan ini berlangsung. Apakah penganjur tidak mempunyai sukarelawan atau petugas mencukupi untuk menyusun kehadiran ahli UMNO dari seluruh pelusuk negara.
Jika diperhatikan lagi, kehadiran veteran UMNO dan golongan kurang upaya tidak diberi perhatian wajar sepanjang sambutan.
Lebih menyedihkan lagi golongan tersebut yang bertongkat terpaksa bersusah-payah untuk menaiki tangga dan mendapatkan tempat duduk. Apakah kezaliman ini boleh dimaafkan?
Selain itu, tiada mana-mana petugas yang bertugas sebagai petunjuk arah kepada ahli UMNO yang datang sehingga kelihatan mereka tersesat dan tidak tahu arah tujuan sepanjang sambutan tersebut.
Ahli-ahli ini ada yang pertama kali datang Stadium Nasional Bukit Jalil untuk meraiakn sambutan ulang tahun parti keramat mereka, tetapi mereka dilayan tidak ubah seperti ~pengemis~ orang asing kepada parti sendiri.
Banyak pintu ditutup pihak berkuas dan ahli terpaksa mencari laluan sendiri dan laluan "khas" hanya diberikan kepada pemimpin utama UMNO yang mempunyai akses mudah.
Maka timbul persoalan, apakah sambutan ini untuk sekadar meraikan kepimpinan parti atau meraikan jentera UMNO yang menjadi tulang belakang kepada kekuatan parti?
*KESIMPULAN*
Nyata Rauf sebagai "Ketua Penganjur" gagal melaksanakan sambutan ini dengan baik.
Tiada pengisian program untuk ahli UMNO yang berada di luar stadium sehingga mereka hanya sekadar mendapat penat untuk datang beratus-ratus kilometer ke sambutan itu.
Apakah Rauf sebenarnya cuba memalukan Datuk Seri Mohd Najib melalui acara ini?
Tepuk dada, tanya Rauf.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...