Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 6 April 2017

Cukai Pelancongan Diluluskan Secara Tergesa-Gesa Kenapa Agaknya?

Menulis di dinding Facebook beliau, Steven Sim, Ahli Parlimen Bukit Mertajam mempersoalkan kenapa cukai baru, RUU Cukai Pelancongan 2017 dibahaskan secara tergesa-gesa tanpa penelitian yang sewajarnya. 

Baca : Kerajaan Perkenalkan Cukai Baru Untuk Pelancong

"Sekarang dah pukul 3 pagi. Kerajaan cuba nak meluluskan usul yang mana merujuk kepada sejenis cukai baru untuk pelancongan. Ada 70 clause dalam cukai tersebut tetapi semuanya tanpa penerangan selanjutnya, tiada kajian impak ekonomi, tiada perbincangan - semuanya tiada", tulisnya di dinding Facebook pada pagi tadi.


Menurut Steven Sim, usul tersebut dibahaskan dan diluluskan secara tergesa-gesa di dalam dewan dalam masa satu malam sahaja.

"Saya mengambil bahagian dalam perbahasan dan mendesak kerajaan menarik balik usul; jika kerajaan tiada wang untuk mempromosikan industri pelancongan, salah satu industri penting di negara ini maka silalah ke Jabatan Perdana Menteri, ambil dana yang diselewengnya itu dan bukannya dengan cara meminta wang dari rakyat", katanya lagi dalam status tersebut.

Menurut Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz, cukai pelancongan akan dikenakan terhadap kesemua pelancongan yang menginap di lokasi-lokasi tertentu yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan bagi tujuan mengutip cukai. Pelancong yang gagal membayar cukai juga tidak dibenarkan untuk keluar negara sehingga menjelaskan kesemua hutang cukai pelancongan yang tertunggak.

Untuk rekod, pada malam semalam, Parlimen mencipta rekod bersidang selama 20 jam bagi membahaskan dan meluluskan beberapa usul penting yang dibawa oleh kerajaan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...