Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 23 Mac 2017

Debat Tak Jadi, Pengundi Padang Rengas Gelar Nazri Pondan.

Oleh : Jebat Must Die


Walau saya bukan peminat (Datuk Seri) Nazri Aziz, saya rasa agak keterlaluan bila (Tan Sri) Zainudin Maidin menggelarnya Pondan Padang Rengas baru-baru ini. Ya saya setuju beliau dayus bila enggan bertanding Pilihanraya di Langkawi menentang (Tun) Dr Mahathir. Tapi panggilan pondan tidaklah sesuai dengan tampang dan ‘swagger’ seorang Nazri Aziz.

Jika diamati gaya dan pembawakannya, Nazri kelihatan jantan sejati. Tutur katanya keras, dan berkahwin dengan perempuan lagi muda dari anaknya sendiri menunjukkan nafsunya terhadap perempuan juga tak terbatas. Fesyen pakaiannya juga sering menjadi perhatian. Kadang-kadang tampak begitu ‘sharp’ persis ejen 007. Kadang-kadang beliau membawa gaya yang mirip koboi Texas. Ada yang kata ini lebih sesuai dengan karekter orang gasar atau red-neck sepertinya. Di leher Nazri pula tergantung seutas rantai platinum. Kalau diikut fatwa pak lebai, pakai rantai itu haram untuk lelaki. Tapi Nazri bangga menayangkan rantai lehernya, kadang-kadang butang atas dibuka biar semua orang tahu Nazri ini ‘player’.
Tak mengapalah mungkin sudah latarbelakangnya begitu. Dia anak bekas duta di London, sekolah juga di sana. Maka tak hairanlah kalau beliau lebih senang membawa peribadi seorang ‘anglophile’ dari pura-pura warak seperti kebanyakan pemimpin munafik UMNO.
Tapi isu debat Nazri Aziz dan Dr Mahathir buat saya mual. Loya dengan sikap pengecut Nazri, jijik dengan politik longkang dan sandiwara kelas tiga UMNO. Akhirnya seperti dijangka ramai, debat tak jadi. Come on la PDRM takkan tak ada alasan dibatalkan debat yang lebih baik dari “faktor keselamatan, ketenteraman awam, perlindungan hak dan kebebasan orang ramai”. Tapi inilah kamus pentadbiran Najib Razak. Kalau sesiapa menyiasat salah lakunya ia kata “menggugat demokrasi berparlimen”. Kalau buat laporan polis pula boleh ditangkap kerana “mensabotaj ekonomi negara” sama juga kalau CEO mempertahankan hak PETRONAS juga dilabel dalang sabotaj. Ada laporan Ketua Audit Negara yang lazimnya dibahas secara terbuka juga dikunci di bawah Akta Rahsia Rasmi. Apa kes bro? We know the skeleton in your closet.
Berbalik pada Nazri. Gara-gara dendamnya terhadap Dr Mahathir yang pernah mengarahkan beliau disiasat kes rasuah teksi beberapa tahun dulu, macam-macam perkara biadap telah beliau lakukan pada Tun. Tak kisahlah, kerana Nazri memang kuat menyalak mempertahankan siapa saja yang menjadi bossnya. Kira beliau ini Hang Tuah bagi Y.A.M Sultan Najib Razak, cuma kalau dalam Sejarah Melayu peribadi Hang Tuah digambarkan sebagai seorang yang lemah-lembut dan berilmu, berbeza ‘banget’ dengan sifat samseng kampung Nazri.
Apabila tak jadi debat 25 Mac, saya sebagai pengundi UMNO turun-temurun di Padang Rengas sudah jatuh malas nak pangkah parti bersejarah ini. Sejarah perjuangannya tinggal sejarah berhabuk dalam buku. Tidak ada lagi nilai ‘keramat’ dalam parti ini. Tanpa keberanian untuk berkata benar apalah tinggal dalam UMNO?
Kami penduduk sini berpuluh tahun menyokong Nazri, walaupun hidup kami di sini bak kata penyanyi dangdut ‘sedang-sedang aja’, tak macam orang lain di Perak. Saya bukan berseorangan. Sembang-sembang kedai kopi selalu saya dengar ramai berikrar untuk menolak Nazri, dan menghumban UMNO ke dalam gaung.
Tak perlulah Nazri nak sambung wayang kulit. Udah-udah la tu. Nak tukar tarikh debat ke 7 April? Gebang pula ia di media “I am disturbed by the decision… this is not a police state”. Teman dah tak percaya. Entah apa lagi alasan bacul yang akan keluar 2-3 hari nanti.
Mahu tak mahu teman akur dengan Zainudin Maidin a.k.a Zam – Nazri Aziz adalah Pondan Padang Rengas. Orang Indonesia bilang Banci, anak Jakarta bilang Bencong.
Nasihat teman kepada Nazri cuma satu. Alang-alang pakai rantai, lepas ini pakai la pulak skirt dan coli. Kalau tak mau pakai lipstik pun tak ape, muka dah cukup jambu.
Beginilah orang Padang Rengas akan kenang beliau, sebagai Pondan UMNO. Ego dan mulut berdentum-dentum, tapi tak ade telor. Malulah yeop!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...