Channel Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia PRU14

Ahad, 26 Februari 2017

Ya, Saya Hisap Rokok Tapi Kerana Stress Kata Dyana Sofea.

Sejak semalam tular beberapa gambar yang menunjukkan lagak seorang bekas calon PRK Teluk Intan, Dyana Sofea yang dikatakan sedang menghisap rokok di kawasan awam.

Gambar yang diambil oleh orang awam itu kemudiannya disebarkan di laman sosial dan Dyana Sofea seterusnya menerima kecaman yang bertubi-tubi baik dari penyokong pembangkang mahupun penyokong Barisan Nasional.


Gambar Dyana Sofea Hisap Rokok



Ketika kami bertanyakan kepada Dyana, apakah gambar-gambar yang tersebar itu merujuk kepada dirinya yang sedang merokok, Dyana menjawabnya ya.


Dyana Sofea Hisap Rokok Sebab Stress

Dyana dalam satu kenyataan yang dipetik menerusi Twitternya mengakui dirinya memang merokok tetapi hanya ketika dia berada di dalam keadaan yang tertekan. 

Dan kami percaya dengan pengakuannya itu kerana dari gambar-gambar yang tersebar, jelas menunjukkan wajahnya seperti berada dalam satu keadaan yang tertekan, rungsing dan marah.

Dyana tidak mempertahankan tindakannya sebaliknya meminta jika pihak diluar sana mempunyai kaedah terbaik buat dirinya untuk berhenti merokok.

Bagi diri kami tindakan mengakui kesalahan diri adalah satu tindakan terpuji dan baguslah kerana tidak mempertahankan tindakannya itu namun harus Dyana ingat larangan merokok ini bukan setakat kerana dia calon PRU ataupun kerana pembangkang tetapi atas sebab kesihatan juga. 

Untuk berhenti merokok ianya memang bukan mudah namun kami ada beberapa cadangan / nasihat ke atas Dyana dalam menanggani isu ini.

1. Ketika stress, sila merokok di kawasan tertutup. Sementara tunggu masa untuk berhenti merokok.

2. Makan. Senanam. Main game. Jika rasa tertekan sangat cuba gantikan rokok kepada 3 perkara ini. Kalau boleh makan yang manis-manis dan sedap-sedap. 

3. Cari kawan yang bersedia mendengar luahan dan masalah Dyana. Kami faham sebagai seorang public figure yang berkecimpung dalam dunia politik, sudah tentu ada pelbagai masalah yang Dyana lalui dan perlu atasi.

4. Harus Dyana ingat, menjaga kesihatan diri sendiri adalah penting untuk diri Dyana sendiri. Risiko kanser itu bukan perkara yang boleh dibuat main-main.

5. Keperibadian Dyana sebenarnya cukup penting pada pandangan awam kerana Dyana bukan sekadar bawa diri sendiri malahan imej DAP dan PEMBANGKANG. Sudah tentu sekali lagi DAP akan diheret dalam mempertikaikan imej Dyana. DAP akan dipersalahkan kerana dituduh mempengaruhi Dyana sehingga dia menjadi gadis perokok. Walaupun kita tahu DAP tidak ada saham dalam tindak-tanduk kita, namun bukan itu yang penyokong politik akan fikir.

6. Satu lagi tentang public concern. Ketika ini masyarakat khususnya dikalangan yang terlibat dalam bidang kesihatan dan keselamatan, cukup giat berkempen agar masyarakat TIDAK MEROKOK di KAWASAN AWAM. Ini bagi menghormati ibu mengandung, anak-anak kecil, ibu menyusu, warga emas, wanita dan orang ramai oleh itu bersolidariti dengan kempen mereka, jangan sesekali menghisap rokok di kawasan awam.

Pihak kami percaya Dyana adalah seseorang yang sanggup menerima teguran secara terbuka dan bersedia memperbaiki kesilapannya. Jangan berputus asa dan JOM UBAH ya Dyana. 😎😎😎😎😎😎

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...