Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 24 Februari 2017

Rosak Laut Kita Angkara VALE, Lihatlah Video Ini Wahai Rakyat Perak.

Oleh : Otai Manjung

Terima di peti pesanan daripada 'tanpa nama' mengirim video tumpahan bahan yang tidak dinyatakan (kemungkinan bijih besi yang diproses) akibat dari kemalangan. 

Laut Menjadi Mangsa
Pengirim memaklumkan ia berlaku di Teluk Rubiah, Manjung jeti Vale (syarikat yang memenangi undian anugerah ''The World's Worst Corporation in 2012'') yang telah membuka Kilang Bijih Besi di Kawasan Sensitif Alam Sekitar tahap 2 yang jelas tidak membenarkan sebarang pembangunan selain eko-pelancongan impak rendah bergantung kepada halangan setempat. 

Berlaku pada tahun lepas atau tahun ini tidak juga dinyatakan, namun kata pengirim orang yang rekod rakaman ini tidak lagi bekerja di lokasi terbabit, responnya dari persoalan kesan terhadapnya jika video ini dimuat-naik. (sejarah sebelum ini syarikat kaitan telah buang pekerja selepas rakaman bualan telefon kenyataannya terhadap seorang ketua kampung minta duit poket diviralkan dan juga berlaku pemberhentian pekerja asing Sekinchan Ikan Bakar yang dapat kontrak bekal makanan setelah tersebar gambar-gambar kontraktor luar diberikan kontrak bukan daripada pembekal tempatan dari daerah Manjung) 

Perlawanan terhadap kapitalis gergasi ini bermula 2008-2009 di Malaysia (aktivis-aktivis lokal bersama Sahabat Alam Malaysia - SAM, dan bermula dari isu ini wujudnya ngo KUASA), dan lebih awal dari itu di beberapa negara yang menjadi korban pelaburan Vale samada isu pencemaran/kemusnahan alam sekitar, ancaman komuniti dan kebajikan pekerja termasuk di negara asalnya Brazil (kaitan Hutan Amazon). 

Hingga hari ini pemantauan dan perlawanan ini masih berjalan di seluruh dunia oleh aktivis Friends Of The Earth (FoE) daripada setiap negara terbabit, dan daripada Malaysia di kalangan aktivis SAM (FoE-Malaysia), Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA) dan sokongan dari NGOs Alam Sekitar tempatan. 

Perjumpaan di kalangan aktivis terbabit diadakan secara bergilir di negara-negara yang menerima ancaman pelaburan Vale. 

Segala kebobrokan Vale di Teluk Rubiah direkodkan untuk generasi demi generasi akan tahu hal disebalik perlawanan ini, boleh layari page 'Selamatkan Teluk Rubiah Manjung dari kerakusan manusia' (fb.com/SaveTelukRubiah). 

Generasi hari ini mungkin tidak tahu asal usulnya dan keunikan Rubiah yang tidak lagi awam boleh nikmatinya, nelayan-nelayan hilang kawasan pencarian rezekinya.
 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...