Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 23 Februari 2017

Kronologi Pembunuhan Kim Jong Nam Dan Konflik Malaysia - Korea Utara Bahagian 1.

13 Februari 2017 di KLIA 2. Disini Kim Jong Nam yang berusia 46 tahun telah diserang dengan cara kepalanya diserkup dengan kain yang berisi cecair beracun, ketika sedang menunggu di balai pelepasan di satu sudut ruang.

Dan ini adalah kisah kematiannya yang bakal menjadi sebahagian dari sejarah Malaysia buat tatapan generasi akan datang. 

Kronologi Pembunuhan Kim Jong Nam
Infografik : Kronologi Pembunuhan Kim Jong Nam
Fakta kes yang anda patut tahu.

i. Pembunuhan Kim Jong Nam, lelaki Korea Utara, 46 tahun.

1. Kim Jong Nam diserkup dengan kain yang berisi cecair beracun.

2. Ketika itu Kim Jong Nam sedang menunggu di balai pelepasan KLIA 2 untuk penerbangan ke Macau.

3. Kim Jong Nam berada di Malaysia sejak 6 Februari 2017.

4. Kim Jong Nam diserkup dengan kain oleh seorang wanita. Manakala seorang wanita yang lain berdiri berhadapan dengannya untuk menyembur sesuatu cecair di mukanya.

Imej oleh Berita Harian
5. Selepas menyerkup Kim Jong Nam dengan kain yang mengandungi cecair beracun, wanita itu melarikan diri bersama seorang wanita yang lain, wanita itu ialah suspek dan rakan subahat menurut kenyataan PDRM.

6. Selepas diserkup dengan kain, Kim Jong Nam mengadu matanya pedih di kaunter KLIA untuk mendapatkan bantuan dan dihantar ke hospital Putrajaya namun mati dalam perjalanan.

Pasport Palsu Kim Chol
Pasport Palsu : Kim Jong Nam
7. Penemuan polis mendapati Kim Jong Nam masuk ke Malaysia menggunakan identiti palsu, iaitu menyamar sebagai Kim Chol. 

8. Hasil siasatan awal, polis mendedahkan 2 wanita yang menyerang Kim Jong Nam kemudiannya 2 wanita berkenaan ditahan oleh polis sebagai suspek. Seorangnya dikenali dengan nama Siti Aishah, 25 tahun, warganegara Indonesia manakala seorang yang lain ialah Doan Thi Huong, 29 tahun, yang menggunakan dokumen perjalanan Vietnam. 

Doan Thi Huong
Dalam gambar : Doan Thi Huong
Rakaman CCTV : Doan Thi Houng
9. Ketika ditahan, kedua-dua wanita itu mendakwa bahawa mereka menyangka serangan yang mereka lakukan ke atas Kim Jong Nam merupakan satu bentuk 'prank' (bergurau/olok-olok).

10. Siti Aishah bekerja di salah sebuah kelab malam di Kuala Lumpur dan dibayar sebanyak USD100 untuk melakukan serangan itu.

11. Penahanan yang begitu mudah ke atas kedua-dua suspek membuktikan kedua-dua suspek itu mungkin adalah alat bagi satu pembunuhan yang telah dirancang lebih awal. 

12. Selain dari 2 suspek wanita tersebut, polis juga telah menamakan 4 suspek penting lain dalam kejadian tersebut. Kekasih Siti Aishah turut ditahan bagi membantu siasatan namun disahkan oleh PDRM bahawa dirinya tidak terlibat dalam konspirasi pembunuhan tersebut.

4 Suspek Utama Didedahkan Polis - Imej fb PDRM

ii. Media tempatan, rakyat, keliru, tertanya-tanya

13. Ketika Malaysia masih dalam proses pengesahan mayat, berita kematian Kim Jong Nam telah tersebar di seluruh negara dan dilaporkan secara meluas oleh media-media antarabangsa dan ini sekaligus menimbulkan tanda-tanya dikalangan rakyat dan media tempatan.

14. Siapa sumber yang mendedahkan kematian Kim Jong Nam kepada media luar? Sudah tentu Malaysia perlu masa untuk proses pengecaman identiti apatah lagi Kim Jong Nam menggunakan identiti palsu semasa masuk  ke Malaysia.

15. Apakah tujuan sumber itu mendedahkan kepada media antarabangsa - apakah tekanan yang mereka mahu berikan kepada Malaysia? Ini menjadi persoalan orang ramai.

16. Media tempatan terpaksa mengutip berita dari luar dan terpinga-pinga, sistem keselamatan negara kita juga dipertikaikan oleh rakyat sendiri.

17. Ketika ini rakyat Malaysia telah berpecah kepada 3 kumpulan. Kumpulan pertama, mengkritik, kumpulan kedua, menyokong dan kumpulan ketiga tunggu dan lihat.

Akan bersambung untuk bahagian kedua.

Sumber media, rujukan : 

Gambar, infografik : Berita Harian, Bernama, Free Malaysia Today.

Berita : Sinar Harian, Malaysiakini, Berita Harian, NSTP, The Star Online.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...