Rabu, 4 Januari 2017

Rakyat Kini 'Diharamkan' Dari Menyemak Jadual Perjalanan Pesawat Rasmi Negara - Apa Yang Takut Sangat Tu?

Sekarang neh geng-geng cybertroopers BN menyebarkan ini ;

AKTA 237, AKTA AHLI PARLIMEN (SARAAN) 1980 menyebut mengenai hak-hak dan keistimewaan anggota pentadbiran kerajaan ( kabinet) dan ahli parlimen. 

Di dalamnya termaktub jelas mengenai gaji, elaun keraian, kenderaan rasmi, pinjaman perumahan/ kenderaan, pelantikan pegawai, pengawai keselamatan, bayaran bil rumah dan pejabat parlimen, bercuti dalam & luar negara, tuntutan perjalanan harian dan macam-macam lagi. 

Bagi anggota kabinet dari PM hingga Timbalan Menteri kemudahan cuti luar negara mereka layak setahun sekali menggunakan kemudahan itu. 

Tiket dan beberapa org anak ditanggung, penginapan, bil tertentu ditanggung kerajaan. Menteri pergi cuti atau tak pergi mereka boleh tuntut kembali kos cuti luar negara sebagai ganti ( Kos paling jauh London- pernah satu ketika pekeliling kerajaan hanya negara Asean paling jauh Laos). 

Apatah lagi kalau melibatkan PM dan TPM mereka ada kelayakan tertentu termasuk menaiki pesawat kerajaan. Ia termasuk melindungi keselamatan PM dan keluarganya semasa bercuti. 

PM cuti ke tak cuti ke dia tetap seorang PM. Kalau Pakatan memerintah dia pinda tak peraturan dan kelayakan ni?

Kat facebook-facebook page pembangkang, kat group WhatsApp kat Telegram kat forum kat ruangan komen portal berita jenuh geng-geng depa copypaste ulang benda sama.

Jika tak dapat membersihkan imej Najib kotorkanlah imej pembangkang juga. Tanamkan persepsi biar rakyat ingat wakil rakyat BN ke pembangkang ke sama saja perangai.

Inilah motif mereka. Strategi nak mengaitkan pembangkang. Seterusnya buat rakyat terfikir untuk salahkan pembangkang balik. 


Sebenarnya aku tak pasti sangat betul ke tidak wujudnya peruntukan khas yang mana menteri-menteri boleh bercuti menggunakan pesawat rasmi kerajaan. Sebab jika benar wujudnya peruntukan tersebut kenapa secara tiba-tiba orang biasa tak boleh jejak penerbangan 9M-NAA? Takan kebetulan kot?

Menurut laporan dari portal Suara Rakyat, jadual penerbangan yang babitkan pesawat 9M-NAA kini tidak boleh diakses secara terbuka seperti dahulu. Ianya kini dirahsiakan. Permintaan untuk merahsiakan jadual penerbangan datangnya dari pemilik pesawat berdasarkan kepada keterangan di atas. Nampak tak?

Satu lagi jika betul sekalipun peruntukan khas tu wujud, Najib dan Rosmah berhak guna pesawat rasmi untuk bercuti kenapa perlu gunakan peruntukan tersebut dikala Najib potong pelbagai jenis subsidi eh?

Subsidi untuk rakyat dipotong sebab alasannya > kerajaan takde duit? 

Dah tu banyak pula duit kami nak menanggung korang bercuti?

Kan bagus kalau benda yang tak penting macam bab2 percutian neh kau potong terlebih dahulu sebelum usik hak yang babitkan kepentingan rakyat. Lagipun Najib kaya la wei. Tak perlu rakyat tanggung percutian dia. Dia lebih dari mampu untuk bawa dirinya bercuti ke masa sahaja. Duit peribadi dia kan. Lantakla dia nak belanja untuk apa. Tapi sekarang dia babitkan duit rakyat. Suruh orang jimat cermat hadap GST hadap keadaan ekonomi yang semakin meruncing, potong subsidi sana potong subsidi sini, macam-macam benda dia mahsuh, harga petrol dinaikkan, peruntukan untuk pelbagai kementerian kena potong tapi dia tak POTONG PULA BAJET UNTUK PERCUTIAN DIA? Kan itu hal peribadi? Jika dia menteri prihatin mestila dia awal2 potong benda2 sebegini yang terbukti hanya membabitkan kegembiraan dirinya sahaja. Bukan boleh mati kalau bercuti guna duit sendiri. Sakai betul. 

Dah nampak dah mentaliti Najib neh macam mana.

Dia akan cantas apa sahaja bajet, peruntukan, subsidi yang babitkan hal rakyat.

Jangan harap dia nak cantas, kurangkan, tolerate apa-apa elaun yang babitkan diri dia.

Sebaliknya naikkan gaji diri sendiri lagi ada.

Whatthefuckla.

Kenapa la masih ramai yang sokong dia. Sie.    

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...