Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 3 Januari 2017

Pegawai Tinggi SPRM Umum Bersara Awal - "Saya Kecewa SRC Tidak Boleh Didakwa Meskipun Seleweng Wang Rakyat" - Jaga-Jaga Dengan C4 Datuk!

Ini ialah laporan dari Free Malaysia Today ;

Pengarah operasi khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memilih bersara awal kerana kecewa kes siasatan SRC International (SRC) tidak boleh dibawa ke mahkamah. 

Datuk Bahri Mohamad Zain
Datuk Bahri Mohamad Zain
Pengarah Bahagian Operasi Khas (BOK) Datuk Bahri Mohamad Zain, 57, yang bersara pada Jumaat lepas berkata beliau berasa berdosa apabila kes penyelewengan melibatkan sejumlah wang yang besar gagal dibawa ke mahkamah sedangkan kes lain tidak mengalami sebarang masalah. 

“Bukan sahaja kecewa, malah saya rasa amat berdosa kepada seluruh 30 juta rakyat Malaysia kerana kes SRC tidak boleh dibawa ke mahkamah,” katanya kepada FMT, hari ini. 

BOK ditubuhkan pada 2010 untuk membolehkan SPRM menjalankan siasatan kes berprofil tinggi terutama membabitkan rasuah bernilai lebih RM1 juta. Beliau memainkan peranan penting menyiasat SRC dan menjadi perhatian apabila sejumlah RM42 juta didakwa ditemui dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak. 

Ia dilapor dimasukkan ke akaun perdana menteri melalui 2 transaksi pada 26 Disember 2014 dan 10 Februari 2015 selepas disalurkan melalui 2 syarikat lain iaitu Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd. 

Bagaimanapun, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali pada Januari 2016 memutuskan Najib tidak bersalah atas tuduhan melakukan salah laku dalam urus niaga berkenaan. 

Menurut Bahri, beliau mendapati SRC yang merupakan bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menyeleweng wang rakyat secara terang-terangan. “Begitu banyak wang rakyat diselewengkan secara terang-terangan”, katanya. 

SRC ditubuhkan pada awal 2011 untuk meneroka pelaburan strategik di seberang laut dalam sumber tenaga. Ia kemudian diambil alih Kementerian Kewangan berikutan program penstrukturan semula 1MDB.

Sebelum ini, portal Malaysiakini melaporkan enam pegawai kanan di Bahagian Operasi Khas (BOK) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang terlibat secara langsung dalam siasatan terhadap SRC International, telah dipindahkan.
Difahamkan enam pegawai berkenaan dalam pasukan penyiasat itu, termasuk timbalan ketua bahagian itu, Tan Kang Sai. Kekosongan jawatan mereka yang dipindahkan dari unit khas itu, tidak diisi.
Ringkasnya perlantikan Apandi Ali dan Dzukifli Ahmad ditunjangi dengan motif tertentu. Kalau masih tak nampak lagi motifnya elokla kau pergi meninggal saja. Hidup pun tak guna kalau kerjanya asyik menyusahkan rakyat sebab menyokong pemimpin yang menzalimi rakyat. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...