Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 22 Januari 2017

Malunya, Najib Dicemuh Di World Economic Forum Terlibat Dalam Skandal Korupsi Oleh Kartunis Patrick Chappatte.

Patrick Chappatte berani mati?
"Ia adalah kartun yang beliau (Zunar) lakarkan mengenai perdana menteri Malaysia, yang mungkin seperti anda tahu, telah terlibat dalam skandal rasuah besar (dalam) yang membabitkan wang rakyat.
"Banyak wang disalurkan ke akaunnya. Zunar tidak berhenti dalam mengecam rasuah oleh kerajaan," - Patrick Chappatte.
WOW.
Kenyataan Patrick itu dipetik menerusi satu forum di World Economic Forum yang berlangsung di Davos, Switzerland. Sepanjang program tersebut berlangsung, ia turut dirakamkan secara live yang mana bermaksud, semua yang mendengar kenyataan tersebut telah dimaklumkan oleh Patrick bahawanya Najib terlibat dalam skandal korupsi di negaranya. Yeah, skandal.
(sumber)
Adakah Najib akan saman Patrick?
Ia bermula apabila Patrick membuka cerita tentang Zunar, salah seorang kartunis yang diancam di negaranya kerana membongkarkan skandal korupsi yang melibatkan pemimpin negara.
Menurut Patrick, Zunar berdepan dengan halangan kerana mengkartunkan kritikannya terhadap pemimpin. 
"Ini adalah contoh keberanian yang akhirnya membawa kepada kesusahan, yang mana mereka berdua akhirnya terpaksa membayar (tanggung akibat) disebabkan hasil kerja (karya) masing-masing", kata Patrick.
Selain Zunar, Patrick turut menamakan Gado, salah seorang kartunis di Kenya yang menerima tekanan oleh kerajaannya kerana mengkritik rasuah dalam pentadbiran negara.
Bukan kecik anak Patrick menyebut nama Najib dan kaitkan ia dengan skandal rasuah, juga bukan perkara remeh apabila kartun yang menyindir korupsi Najib muncul di skrin World Economic Forum.
Ia disaksikan oleh jutaan rakyat di seluruh negara. Tidak terhad hanya di Malaysia. Semua penonton dan hadirin yang mengikuti forum tersebut dengar dengan jelas apa yang disampaikan oleh Patrick Chappatte, Editor Kartunis bagi Globe Cartoon, Switzerland. 
What will you do Najib? To deny? Or to confess?
Berdiam dengan kenyataan Patrick bermaksud Najib membenarkan tuduhan/kritikan tersebut. Jika Patrick is free selepas mengkritik Najib secara terbuka di Forum Ekonomi Dunia, maka rakyat yang mengkritik kamu haruslah dilayan sedemikian rupa, juga. You set the example, remember?
Kah Kah Kah

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...