Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 10 Disember 2016

Surat Zahid Desak Najib Berhenti - Pembangkang Pula Dipersalahkan Tak Pasal-Pasal - Reportlah Polis, Jangan Main Tuduh2!

Mungkin sebab taktik nak mengalihkan isu. Walaupun pemikiran sesetengah rakyat akan terkalih satu dua hari pun jadila. Janji dapat kalihkan isu. Lebih-lebih lagi dalam isu 1MDB dan DOJ.

Atau mungkin juga sebagai taktik nak minta bonus akhir tahun.

Buat satu isu.
Lepas tu viralkan.
Jumpa boss minta tambah peruntukan.
Alasan perlu lebih banyak kelengkapan dan staff untuk counter isu.
Juga sebagai alasan berjaga-jaga jika ada serangan dari pihak-pihak BN yang kononnya cuba sabotaj pemimpin. Padahal dorang yang sabotaj, dorang yang fitnah, dorang yang nak paw pemimpin, pembangkang pula yang dipersalahkan. 

Kot-kot je la.

Sebelum ini viral surat kononnya dari Zahid untuk mendesak Najib letak jawatan.





Sekali pandang surat neh nampak macam original. Tanda-tangan Zahid tu kalau dapat dibanding dengan dokumen-dokumen yang Zahid pernah sain sebelum neh pun bagus juga. 

Walaupun memang betul juga orang boleh tiru tandatangan tetapi nak tiru sign Zahid ia bukanlah kerja senang. Ia memerlukan orang di sekeliling Zahid atau orang yang pernah terdedah kepada sign Zahid. Kalau orang biasa-biasa mana mungkin mampu tiru sign Zahid kan. Kenal pun tidak, jumpa pun tak pernah, takan boleh tiru sign macam tu pula. Mestilah dia ada info orang dalaman untuk seludup tanda-tangan Zahid ke luar. Sebab nak belajar tiru sign bukan mudah. Kena tengok yang original punya. Bukan tengok versi henpon ataupun versi gambar.

Ramai juga yang fikir. Surat tu ori. Aku pula tak pasti. Boleh jadi ori. Boleh jadi sebaliknya. Jika ori, pun tak pelik. Zahid dan BN sebenarnya nak selamatkan BN. Baik BN mahupun pembangkang masing-masing berasa gusar dengan culaan yang masing-masing terima. Pembangkang tak yakin boleh menang bergaya. BN juga tak yakin boleh menang besar. Kedua-dua parti buat satu benda yang mendorong pengundi mahu duduk di rumah dan enggan keluar mengundi.

Baru-baru neh ketika keluarnya keputusan pilihanraya presiden di US, stastistik menyatakan peratusan pengundi ialah 55.4%. Maksudnya lebih separuh sikit populasi American keluar mengundi dan hampir separuhnya tidak keluar mengundi. Iaitu 44.6% = TIDAK KELUAR MENGUNDI.

Ia sebenarnya satu perkara yang tak bagus dalam sistem pilihanraya. Rakyat hilang kepercayaan dan keyakinan dengan kuasa mengundi. Ia akan mendorong rakyat ke bentuk pemikiran yang lain. (rujuk). Ramai rakyat kita yang kongsi news tentang voters turnout tentang presidental election tu.

Dengan mengambil peduli kepada sentimen seperti ini, aku percaya juga boleh jadi surat tersebut ori.

Tapi boleh juga jadi fake. Atas pelbagai sebab la. Untuk surat sepenting ini tersebar selepas ianya disiapkan agak pelik. Sudah tentu Zahid akan rahsiakan serahsia yang mungkin bagi menjaga aib Najib. Takan Najib nak bagitau yang saya berhenti sebab diarahkan Zahid? Malu la dia. Sah-sah dia membayangkan dia mengaku bersalah atas skandal-skandal yang dikaitkan ke atasnya.

Jika Najib berhenti pun dia akan buat atas nama meletak jawatan = bersara. Bukannya sebab diarahkan berhenti.

Tambahan pula, sebelum ini tersebarkan kabinet bayangan pembangkang. Kononnya LKS = pm dan Mahathir = tpm. Dari pemerhatian aku, ia lebih kepada troll sebenarnya. Sebab Mahathir menghadiri konvesyen DAP baru-baru ini dan menarik balik pertuduhan ke atas DAP dan LKS.

Lepas tu sebar pula surat Zahid desak Najib letak jawatan. Nak melaga-lagakan Najib - Zahid ke? Nak beri bayangan palsu kepada pembangkang kononnya Najib - Zahid berlaga-laga dan nak tengok apa taktik pembangkang dalam mengambil kesempatan atas isu ini?

Atau nak cari duit tepi? Sendiri buat isu, sendiri viral, sendiri sebar fitnah, sendiri pertahankan diri lepas tu yang dipersalahkan pembangkang?

Nanti boleh jumpa boss markup lagi harga untuk kerja-kerja kempen pertahankan boss di media sosial?

Yang peliknya, puak-puak neh belum siasat dah laju-laju salahkan pembangkang. Apahal kan?


Sumber.

Siasat la. Report la polis. Cari lah dalang. Jangan sembang kencang salahkan pembangkang sebagai dalang disebalik penyebaran surat tersebut. Itupun tanpa bukti pula tu.

Terlalu bangang nak kata pembangkang dalang disebalik sebaran surat tersebut. Samada ia betul-betul ori ataupun fake, pihak yang sangat berkemungkinan menjadi dalang disebaliknya adalah dari BN sendiri. Berhentilah nak menunding ke pembangkang. Pembangkang pun tengah sibuk fikir samada surat tu tulen ke palsu. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...