Jumaat, 30 Ogos 2013

Mak Nyah Sertai Perbarisan Sambutan Kemerdekaan Ke 56

Buat pertama kalinya dalam sejarah negara. Maknyah diberikan ruang dan peluang untuk menyertai perarakan meraikan hari kemerdekaan. 

12 maknyah.


Hish.


Mesti maknyah2 tue penyokong PR. Dasat LGBT punya Pakatan Rakyat. Haktuih. AMek kau. Rasakan.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH KAH

Benda neh berlaku kat Pahang oke. Pahang. Ingatkan Kelantan tadi. Tak pun Selangor. Ataupun Penang. 

KAH KAH KAH

Takpela. Tak kisah la ia berlaku kat mana pun. Yang penting PR gak salah. PR gak kena bertanggungjawab. Dan PR, sila jawab, cepatt !!!!!

Sambutan Hari Kemerdekaan ke-56 mempunyai keunikan tersendiri pada perbarisan yang diadakan turut disertai 12 ormak nyah bagi mewakili Drug Intervention Community (DIC) Malaysia Pahang.
Timbalan Presiden DIC Pahang, Abd Rahim Abd Hamid berkata, penyertaan itu sebagai satu usaha mengubah persepsi orang ramai kepada golongan tersebut sering dipandang serong dan dihina.

Lebih malang katanya, ada yang menganggap golongan ini tidak patut ada dalam masyarakat dan bertindak memukul mereka sehingga cedera parah.

"Sudah sampai masa kita mengubah persepsi terhadap golongan ini yang dianggap sampah masyarakat.

“Kita yang dilahirkan normal perlu tampil membentuk mereka menjadi insan yang sempurna," katanya.

Oleh itu kata Abd Rahim, pembabitan dalam perbarisan sempena kemerdekaan itu nanti sebagai platform untuk golongan mak nyah bergaul dengan masyarakat dan bukan berhubung antara mereka sahaja.

Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian ketika majlis raptai penuh perbarisan sempena Hari Kebangsaan ke-56 di Padang Majlis Perbandaran Kuantan 2, dekat sini, semalam.

Katanya, dengan kerjasama yang diberikan terbukti mereka masih boleh dibimbing.

“DIC yakin mereka masih lagi boleh diselamatkan dan diajak untuk kembali ke pangkal jalan," katanya.

Dalam pada itu, katanya, sempena sambutan ini dapatlah mereka mengenal erti kemerdekaan dan rata-rata kelihatan bersemangat dan inginkan perubahan dalam kehidupan mereka.

“Sebelum ini mereka dikenali dengan orang yang hanya keluar pada waktu malam dan berpelesiran di sana sini, tetapi ternyata setelah menyertai aktiviti ini mereka ada perasaan cintakan tanah air, ingin mendekati masyarakat dan hidup seperti orang lain," katanya.

Sementara itu, bagi Paula, 29, dia begitu teruja dapat bercampur dengan masyarakat pada majlis raptai tersebut memandangkan ada sebahagiannya boleh menerima secara terbuka kehadiran insan sepertinya.

“Ini kali pertama saya diberi peluang dan saya gembira kerana berjaya membuktikan golongan mak nyah bukanlah hanya memiliki cerita negatif sahaja.

“Malah kami juga ada hati dan perasaan seperti orang lain untuk hidup bermasyarakat menyambut hari bersejarah sekali gus berpeluang menjadi contoh untuk diikuti golongan kami yang seangkatan tapi masih belum sedar,” katanya.

Shima, 26, pula mengakui kini dia lebih yakin setelah melihat sendiri bahawa tidak semua anggota masyarakat yang memandang hina padanya.

“Sekiranya berpeluang, saya ingin terus terbabit dalam aktiviti kemasyarakatan dan membantu kerajaan menjalankan program yang bermanfaat," katanya.

Sumber :  http://www.malaysiandigest.com/bahasa-melayu/430791-mak-nyah-sertai-perbarisan.html

Nota : Jika ada di antara maknyah2 ini ialah KHUNSA, kita tak boleh buat penilaian melulu terhadap diri mereka. Tetapi kalau KHUNSA sekalipun, mereka dah ditentukan jantina sejak lahir, so masa tue kalau dah pilih nak jadi lelaki, kena jadi lelaki juga sampai bila2. Dan kalau la mereka2 ini lelaki, dan bertukar jadi wanita, macam mana la manusia2 macam kita nak menerima mereka seadanya tanpa ada gesaan dan sesi tarbiah agar diri mereka berubah kembali ke pangkal jalan? Maknyah bergiat aktif pada waktu malam atau bersembunyik2 dari bergaul dengan masyarakat bukan sebab takut kena herdik tapi takut nak dengar nasihat dan tidak mahu menerima dakwah serta tarbiah. Berhenti menyalahkan masyarakat. Dari apa yang aku tengok sekarang neh, masyarakat open jek dengan maknyah asalkan maknyah2 sudi menerima nasihat agar boleh berubah. Bila takmo dengar nasihat salahkan masyarakat pula. Adil ke? Renung2kan le ye.

Terima kasih.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...