Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 4 April 2012

Pak Samad: 'Ini adalah Bersih Tiga Kosong!'

Lagi terbaru mengenai bersih 3.

1. Selepas venue bersih 3 di umumkan, nazri aziz berikan respon segera bahawa kawasan yang dipersetujui untuk mengadakan bersih 3 duduk bantah tidak diwartakan sebagai tempat untuk berhimpun. Kawasan yang dipersetujui bersih 3 ialah dataran merdeka.

2. Kalau nak tahu sebelum2 neh dataran merdeka sering digunakan untuk mengadakan pelbagai perhimpunan dan konsert. Time tue tatau dah warta ke belum. Jangan korang confuse sangat dengan sikap pemimpin di malaysia oke. Ini perkara yang sangat biasa. Korang akan faham lama kelamaan oke.

3. KJ juga berikan respon balas berhubung bersih 3. Katanya jawatankuasa bersih tidak bersungguh dan tidak bersikap jujur dalam membersihkan proses sistem pilihanraya di malaysia. Menurutnya, tujuh dari lapan tuntutan bersih telah dipenuhi dan diambilkira oleh jawatankuasa PSC kecuali masa berkempen 21 hari. Ini membuktikan kesungguhan kerajaan dalam membersihkan sistem pilihanraya di malaysia.

4  Kalau bersungguh patut biarkan sahaja laporan minoriti dibentangkan bersama laporan psc. Kenapa nak halang laporan minoriti kalau sungguh2 nak bersihkan proses pilihanraya? Maknanya di mulut saja bersungguh tetapi bukan melalui tindakan. Nak tahu apa itu kandungan laporan minoriti? Rujuk sini.

5. Menurut bersih, mereka telah menemui lebih kurang 560 kes di dalam daftar pemilih spr yang mana mempunyai no ic yang sama tetapi berbeza lokasi pengundian. Bersih tidak menolak ini mungkin kesalahan perkeranian tapi fikirkanlah dengan sistem perkeranian yang tidak teratur dan tersusun walaupun ia kerja mudah apatah lagi nak diharapkan pada intergriti spr?


6. Yang dipersoalkan kali neh bukan semata2 reform proses pilihanraya malahan intergriti spr itu sendiri. Bagaimana sesebuah badan gagal menguruskan daftar pemilih yang bebas dari unsur2 manipulasi walaupun mempunyai pengalaman menguruskan pru sebanyak 12 kali? Logik kah?


7. BERSIH juga menjelaskan bahawa PSC tidak berkesan dalam mereformasikan sistem pilihanraya. Mereka tidak menjalankan tanggungjawab mereka terhadap tuntutan rakyat sebaliknya hanya memenuhi tuntutan kerajaan. Sedangkan matlamat penubuhan jawatankuasa PSC adalah untuk mengangkat tuntutan rakyat agar dipenuhi oleh mereka2 yang berkaitan bukan menyesuaikan tuntutan rakyat dengan kehendak kerajaan.


8. Oleh kerana itu jawatankuasa PSC harus meletak jawatan.

9. Dalam pada itu himpunan hijau 3 juga dijadualkan akan bersama2 berhimpun pada tarikh tersebut.

10. Lihat video bawah neh ;

 

Menurut pengerusi dan penganjur bersama bersih, Dato A.Samad Said menuntut bahawa ; 

1. Ahli2 suruhanjaya diminta meletak jawatan kerana gagal melaksanakan tuntutan yang disuarakan oleh bersih 2.

2. PRU -13 dijangka akan menjadi pilihanraya yang paling kotor dalam sejarah pilihanraya malaysia.

3. PSC dan kerajaan tidak mengambil serius terhadap tuduhan2 yang telah dikemukakan. Untuk rekod, kita kemukakan dengan bukti. Malahan ada saksi. 

4. Hak warganegara malaysia di luar negara untuk mengundi juga dinafikan. Itu tak masuk hak banduan lagi. Bagi aku, setiap warganegara malaysia wajar diberikan hak untuk mengundi tanpa mengira dia baik ataupun jahat.

5. Disebabkan itu, bersih 3 akan diadakan untuk mendesak mereka2 yang terlibat membersihkan proses pilihanraya sebelum berlangsungnya pru - 13.

6. Ahli2 politik dijemput bersama2 bersih 3 sebagai warganegara. [Bukan sebagai ahli politik ye, harap maklum. Ini terpakai untuk bien dan pr.].

Ameno : Dah ada orang start provoke dah..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...